ارزیابی وزارتICT از نواقص شبکه ارتباطات روستایی

به گزارش وبلاگ کارسیس، وزارت ارتباطات با ارزیابی نواقص شبکه ارتباطات روستایی گفت: اینکه ارتباطات در بعضی مناطق روستایی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست نباید باعث زیر سؤال رفتن کوشش ها و دستاوردهای عظیم گردد.

ارزیابی وزارتICT از نواقص شبکه ارتباطات روستایی

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در پی انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی که مسائل آموزش مجازی را روایت می نماید، وزارت ارتباطات در ارزیابی نواقص شبکه ارتباطات روستایی بیان کرد: امروز 95 درصد مدارس و حدود 90 درصد دانش آموزان کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده اند، اینکه ارتباطات، در بعضی مناطق روستایی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست نباید باعث زیر سؤال رفتن این دستاورد عظیم گردد.

در این گزارش آمده است: در روزهای اخیر هر از گاهی تصاویری از شرایط نامناسب آموزش مجازی دانش آموزان و دانشجویان در بعضی از مناطق کشور منتشرشده است. تصاویر ناراحت کننده ای که نشان می دهد دانش آموزان برای دسترسی به ارتباطی پایدار و باکیفیت و جا نماندن از تحصیل ناچار هستند خود را به نقاطی غیر از محل اصلی زندگی و تحصیل و حتی فراز کوه و تپه بکشانند.

این تصاویر حتی اگر با هدف جلب توجه برای بهبود کیفیت و پایداری ارتباطات در این مناطق باشد فرصت مغتنمی برای وزارت ارتباطات است تا نواقص احتمالی و نقاط کور شبکه را بیابد و مسائل را برطرف کند و نباید از انتشار آن ها به زیر سؤال بردن کوشش ها برای توسعه زیرساخت ها و برقراری ارتباط در نقاط مختلف روستاهای دورافتاده تعبیر گردد. فرصت ارزشمندی که وزارت ارتباطات از آن بهره می برد و لکه های خاموش ارتباطی را پیدا و روشن می نماید.

نزدیک به 7 سال گذشته اتفاقات عظیمی در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی و دسترسی عمومی به شبکه ارتباطی پهن باند ثابت و سیار افتاده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق عدالت ارتباطی که از مصادیق عدالت اجتماعی است توسعه زیرساخت های ارتباطاتی در سراسر کشور را به طورجدی در دستور کار قرار داده است. درعین حال تحقق عدالت ارتباطی بر اساس تکالیف مشخص شده در چارچوب برنامه ششم توسعه به این وزارتخانه محول شده است.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در توسعه زیرساخت های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی به گونه ای سرمایه گذاری کند که امکان ارائه حداقل 4 خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور امکان پذیر گردد.

با کوشش های اجرا شده برای تحقق اهداف مشخص شده، هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سراسر کشور از 7.63 درصد در سال 92 به 11.28 درصد در امسال و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم از صفر درصد در سال 92 به 91.07 درصد در سال 99 رسیده است.

تعداد اشتراک پهن باند ثابت از 58 هزار و 310 اشتراک در سال 92 به 9 میلیون و 479 هزار و 337 اشتراک در امسال و در حوزه اینترنت پهن باند سیار هم از اشتراک صفر در سال 92 به 76 میلیون و 531 هزار و 176 اشتراک در سال 99 رسیده است.

در حوزه توسعه ارتباطات روستایی نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است نزدیک به 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار که تعداد آن ها 39465 روستا است را به شبکه ارتباطی متصل کند. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته تا خاتمه سال 99 تمام روستاهای کشور به اینترنت پهن باند 3G یا 4G متصل خواهند شد.

بنابراین هم اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه های خود برای دسترسی همگانی در نقاط شهری و به ویژه روستایی حتی جلوتر از تکالیف ابلاغی قانون برنامه ششم توسعه واقع شده است. هم اکنون 35296 روستای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و این یعنی تمامی این روستاها از خدمات الکترونیکی به ویژه آموزش مجازی برخوردار هستند.

بر این اساس در وزارت ارتباطات، برنامه ریزی ها نه تنها معطوف به برقراری عدالت ارتباطی بوده؛ بلکه در کنار آن برقراری عدالت آموزشی، حتی پیش از شیوع ویروس کرونا و اجباری شدن آموزش مجازی هم موردتوجه بوده است.

در همین رابطه اواخر تیرماه سال گذشته تفاهم نامه هوشمند سازی مدارس بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش وپرورش به امضا رسید. بر اساس ماده 69 سند توسعه، لایه زیرساخت هوشمند سازی مدارس بر عهده وزارت ارتباطات است تا مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. طبق این ماده باید دانش آموزان به منابع عملی دسترسی داشته باشند، بستر مناسب برای آموزش از راه دور برایشان فراهم و فعالیت های داخلی مدرسه به صورت الکترونیکی دنبال گردد.

اما با شیوع کرونا و ضرورت رجوع به آموزش مجازی، پروژه هوشمند سازی مدارس کشور برای گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت در مدارس روستایی و شهری، با حمایت مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از سهم پروژه خدمات عمومی اجباری یا (USO (Universal Services Obligation جدی تر از گذشته در دستور کار نهاده شد تا عدالت آموزشی مدنظر وزارت ارتباطات محقق گردد.

کل این پروژه، در فاز نخست شامل پوشش اینترنت پرسرعت برای 76400 مدرسه، شامل 38333 مدرسه شهری و 38067 مدرسه روستایی بود که تمامی بودجه مورداحتیاج آن، از محل پروژه USO تامین شد.

به این ترتیب با برنامه ریزی های اجرا شده، امروز 95 درصد مدارس و حدود 90 درصد دانش آموزان کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده اند؛ اما 5 درصد به جامانده، مدارسی هستند که اطلاعات دقیق زیرساختی از آن ها وجود ندارند که البته مقرر شده تا خاتمه سال آن ها نیز شبکه پهن باند مدارس متصل شوند.

دسترسی تمام مدارس مورد اشاره به شبکه ارتباطی در کمتر از یک سال محقق شده است. برقراری ارتباط در روستاهایی که بعضی از آن ها حتی فاقد امکاناتی چون جاده مناسب و برق در محل نصب دکل بوده اند کار آسانی نبود؛ اما برای آنکه دانش آموزان از تحصیل جا نمانند در این مدت کوتاه با کوشش شبانه روزی و در سخت ترین شرایط ممکن سایت های ارتباطی ایجاد و دکل های مخابراتی برقرار شد.

در این میان بودند و هستند روستاهایی که باوجود اتصال به شبکه ارتباطی، بعضی مناطق آن فاقد ارتباطات باکیفیت و پایدار هستند که دلیل این امر نیز شرایط جغرافیایی و یا وجود موانعی است که باعث تضعیف سیگنال های ارتباطی می گردد.

گاهی وجود یک تپه ماهور، پوشش پیچیده گیاهی یا دیوار بتنی کیفیت سیگنال ارتباطی را حتی در مناطق شهری کاهش می دهد و این مسئله ای است که بسیاری از مردم از زمانی که به اینترنت سیار متصل شده اند تجربه نموده اند و امر عجیب و غریبی نیست.

به طور مثال تصویری از دانش آموزان روستای بلوکات در فضای مجازی منتشر شده بود که درباره دلایل مسائل ارتباطی در این روستا، مهرداد ترابیان مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات می گوید: مدرسه موردنظر به شبکه ملی متصل شده بود و مشکل ارتباطی زیادی در مدرسه وجود نداشت. سایت ارتباطی در این روستا قبلاً احداث شده بود و تنها قسمت هایی از روستا مشکل ارتباط اینترنت همراه داشتند.

وی تأکید می نماید: شرایط جغرافیایی این روستا نیز، خاص است و پوشش پیچیده ای دارد. همان روزی که عکس در فضای مجازی منتشر شد، مدیرکل استان گیلان به محل رفت. تیم اپراتورها نیز حضور پیدا کردند و تا ساعت 7 شب پوشش نسل چهارم برای 70 درصد روستا فراهم شد. هرچند اگر از قبل، آن جا سایت احداث نشده بود و زیرساخت مورد احتیاج وجود نداشت، قطعاً برای اتصال، به زمان سه ماهه احتیاج داشتیم.

بنابراین در حال حاضر بسیاری از روستاهای کشور به شبکه ارتباطی متصل شده اند که اگر این نبود، دانش آموزان آن روستاها امکان دریافت سرویس موردنظر، حتی در کنار جاده یا روی تپه ها را هم نداشتند؛ اما آنچه مهم است کوشش برای بهبود کیفیت ارتباطی است که این امر نیز با وقت، هزینه و انرژی کمتری قابل تحقق است و برای آن نیز برنامه ریزی های لازم اجرا شده است.

بر این اساس نادیده دریافت کوشش های چند سال اخیر در حوزه توسعه زیرساخت های ارتباطی و زیر سؤال بردن دستاوردهای عظیمی که در این شرایط سخت مالی و باوجود تحریم های ظالمانه به دست آمده دور از انصاف است.

از سوی دیگر انتشار تصاویر از شرایط نامناسب محل تحصیل یا در اختیار نداشتن تجهیزات لازم برای اتصال به شبکه ارتباطی، نباید دستاویزی برای حمله و هجمه به وزارت ارتباطات گردد چرا که متولی تجهیز مدارس، دستگاه دیگری است و وزارت ارتباطات تنها مسئول برقراری ارتباطات و فراهم کردن زیرساخت های مورد احتیاج است و مواردی ازاین دست را باید از جای دیگری مطالبه کرد.

البته وزارت ارتباطات انتشار و اطلاع رسانی تصاویر مسائل آموزش دانش آموزان و دانشجویان در مناطق محروم و روستایی را فرصت مغتنمی برای برطرف مشکل نقاط خاموش ارتباطی می داند و از این فرصت برای روشن کردن چراغ ارتباطات در همه نقاط بهره می برد.

منبع: اقتصاد ایران

به "ارزیابی وزارتICT از نواقص شبکه ارتباطات روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی وزارتICT از نواقص شبکه ارتباطات روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید