قوانین بیمه کارگر و کارفرما ، پاسخ 4 سوال اساسی

به گزارش وبلاگ کارسیس، فضای کار و به خصوص کارگاه ها می تواند برای کارگران یک کارفرما خطرآفرین باشد. در طول سال، بارها اخباری مبنی بر زخمی شدن و آسیب تماشا کارگران در محیط کاری شان می شنویم؛ کارگرانی که با زحمت فراوان برای روی پا ماندن یک کارگاه کوشش می نمایند و از طرف دیگر، برای روزهای سالمندی و بعلاوه بیماری های احتمالی نیازمند پشتوانه هستند. کارگر کار می نماید تا آینده خود را تضمین کند، به حقوق بازنشستگی دست پیدا کند و بعلاوه در روزهای خطر بتواند از مزایای بیمه استفاده کند. این مساله، تعهد بزرگی برای کارفرما ایجاد می نماید. یک کارفرمای مسئول، برای جلوگیری از جریمه و تعطیلی کارگاه خود و همینطور نشان دادن تعهد و مسئولیت، نباید از بیمه کردن کارگران شانه خالی کند. بعلاوه بیمه یک اصل مهم برای سرپاماندن یک کارگاه است. قوانین بیمه کارگر و کارفرما چندان پیچیده نیستند اما برای هردوطرف دغدغه محسوب می شوند. در ادامه، مهمترین نکاتی را که باید درباره قوانین بیمه کارگر و کارفرما بدانید گردآوری نموده ایم؛ با ما همراه باشید.

قوانین بیمه کارگر و کارفرما ، پاسخ 4 سوال اساسی

بر اساس ماده 148 قانون کار و طبق قانون بیمه تامین اجتماعی برای کارفرما، کارفرمایان موظفند کارگران خود را بیمه نمایند. مسئول پرداخت بیمه اجباری کارفرماست و کارگر هیچ مسئولیتی ندارد.

1- بیمه تامین اجتماعی چیست؟

این نوع از بیمه، ضمانت گر حقوق فرد بیمه شده است و آینده او را تضمین می نماید. بیمه تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات درمانی، در زمان بازنشستگی مستمری پرداخت می نماید.

2- کارگر از چه تاریخی پس از آغاز کار بیمه می گردد؟

  • قبل از طی شدن مراحل بیمه، به عقد قرارداد بین کارگر و کارفرما احتیاج داریم. قرارداد کاری یک متن نوشته شده یا شفاهی است که با وجود آن، کارگر در قبال دریافت دستمزد خود، با مدت زمان کارکرد معین، کار را برای کارفرما انجام می دهد.

    قراردادی که انتها و آغاز آن معین نباشد، قرارداد دائمی تلقی می گردد.

    در قرارداد کاری باید موارد مختلفی قید گردد؛ مثل معینات کارفرما و کارگر، نوع کار یا وظیفه محول شده به کارگر، اندازه حقوق، مزد معین شده و …

  • مدت کوتاه همکاری و آزمایشی بودن یا کارآموزی کارگر، علت قانونی برای بیمه نکردن کارگر نیست.
  • کارگران در هر شغل، با هر سمت و با هر نوع قراردادی، باید بر مبنای تاریخ آغاز فعالیتشان در کارگاه بیمه شوند.

3- وظیفه کارفرما در قبال بیمه کارگر خود چیست؟

  • کارفرما وظیفه دارد از نخستین روز فعالیت کارگر، نام او را در فهرست بیمه وارد کند و حق بیمه او را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد.
  • حق بیمه برای کارگر به عنوان سابقه کار است و او می تواند از مزایای آن استفاده کند؛ به استناد تبصره ماده 11 قانون کار، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار معین گردد.

    حداکثر زمان قرارداد آزمایشی برای کارگران ساده و نیمه ماهر، یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه معین شده است.

  • کارفرما باید پس از شـروع فعالیـت کارگاه یا شرکتش و استخدام نیروی کار و کارگر، بـه نزدیکتریـن شـعبه تأمین اجتماعی مراجعه کند و مراحل بیمه کردن کارگران را طی نماید.

4- چه مراحلی برای بیمه کردن یک کارگاه و کارگرانش طی می گردد؟

  • طبق قوانین بیمه کارگر و کارفرما، دریافت کد کارگاهی بیمه یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای تشکیل پفراینده بیمه تامین اجتماعی انجام گردد و در واقع فرایند بیمه کردن، با اخذ این کد آغاز می گردد.
  • پـس از تأییـد بازرس بیمه تامین اجتماعی بـر فعـال بـودن کارگاه، کارفرما باید طبق مـاده 39 قانون تأمین اجتماعـی، حق بیمـه کارگران را حداکثـر تـا آخرین روز مـاه بعد تحویـل تامین اجتماعی بدهد و آن را پرداخت کند.
  • طبق قوانین بیمه کارگر و کارفرما، در بیمه اجباری کارفرما نیروهای خود را بیمه می نماید و کارگر برای ثبت نام کاری انجام نمی دهد و تمامی مراحل ثبت مدارک به وسیله کارفرما انجام می گردد.
  • کارفرما باید کارگران خود را به بیمه معرفی نمایند. برای انجام این کار، فهرست معینات بیمه شدگان را به بیمه ارسال می نماید.
  • در گام بعدی، کارگران با مدارک بیمه (اصل شناسنامه، کارت ملی و کارت انتها خدمت یا معافیت برای آقایان) به دفاتر خدمات تامین اجتماعی می فرایند. بدون در اختیار داشتن این مدارک، امکان ثبت نام در سیستم بیمه وجود ندارد.
  • در صورتی که کارگرها قبلا بیمه شده باشند، احتیاجی به انجام معاینات پزشکی نیست ولی اگر برای اولین بار بیمه شوند باید پس از تکمیل مدارک، برای انجام معاینات پزشکی به مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی مراجعه نمایند.

    در نظر داشته باشید که اگر در زمان مراجعه، کمتر از 9 ماه از قطع بیمه قبلی کارگر گذشته باشد یا یک سال سابقه بیمه مستمر داشته باشد، به معاینه پزشکی احتیاجی نیست.

مطابق قانون وزارت کار، قوانین وضع شده و تعهدات در نظر گرفته شده برای یک کارفرما ساده نیستند. با وجود این، کارفرمایان غیرمسئول زیادی هم هستند که از پرداخت حقوق قانونی کارگران خودداری می نمایند. راه های فراری در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال، ثبت نکردن شرکت یکی از راه های اصلی فرار کارفرما از بیمه کارگران محسوب می گردد. شما به عنوان کارگر این حق را دارید که در چنین شرایطی از کارفرمای خود شکایت کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "قوانین بیمه کارگر و کارفرما ، پاسخ 4 سوال اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین بیمه کارگر و کارفرما ، پاسخ 4 سوال اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید