اجاره مغازه ،خطری ترسناک تر از کرونا برای کاسبان

به گزارش وبلاگ کارسیس، خبرنگاران/خراسان رضوی حدود دو هفته از شروع به کار اصناف کم خطر با شرایط خاص می گذرد که مجتمع های تجاری نیز به تازگی و از اول اردیبهشت فعالیت خود را پس از گذشت بیش از یک ماه تعطیلی شروع نموده اند.

اجاره مغازه ،خطری ترسناک تر از کرونا برای کاسبان

آغاز به کار مجدد اصناف اقدامی بود که با وجود منتقدان زیاد انتها توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آن تصمیم گیری شد و عده زیادی را هم به دلیل احتمال افزایش شیوع بیماری نگران کرد، اما باید این مساله را هم در نظر داشت که تعطیلی اصناف آن هم دقیقا در زمان پیک کاری آنها خسارات های زیادی را به بخش های گوناگون وارد کرد که اگر اقدامات حمایتی صورت نگیرد ممکن است شرایط کسب و کارها را با چالش های جبران ناپذیری روبرو کند.

برای اطلاع بیشتر از دغدغه های این روزهای کاسبان سری به مغازه های اطراف حرم رضوی و همچنین بازار 17 شهریور مشهد زدیم، بازارهایی که همچنان از رونق بی بهره اند و طبق گفته بعضی از کسبه شرایط کنونی آنها با زمان تعطیلی تفاوتی ننموده است.

فروش نداریم، فقط باز هستیم

بیشتر فروشنده ها که با تمهیدات بهداشتی همچون ماسک و دستکش مشغول به کار شده بودند، شرایط فروش را همچنان نامناسب می دانستند و عنوان می کردند که با وجود تعطیلی و نداشتن درآمد، همچنان اجاره آنها توسط صاحبان مغازه دریافت و قسط آنها توسط بانک کسر می گردد.

به یک مغازه کفش فروشی سر زدیم که همچنان شرایط را مانند سابق می داند و بیان می نماید: مردم چندان از خانه خارج نمی شوند و ما فعلا فقط باز هستیم و فروش خاصی نداریم. تا زمانی که بازارهای دیگر باز نگردد، شرایط اینگونه خواهد بود.

اگر صاحب ملک نباشیم باید مغازه را جمع کنیم

صنوف غذایی یکی از صنوفی هستند که در این ایام ضرر زیادی را متحمل شدند و اکنون نیز با وجود بازگشایی محدود، گشایشی برای آنها ایجاد نشده است، صاحب یکی از فست فودها می گوید: شرایط فروش ما یک سوم شده، قبلا روزی 15 بسته نان می فروختیم، اما الان به روزی 3 بسته رسیده است. نیروهای ما 4 نفر بودند که الان تنها 2 نفر در مغازه مشغول به کار هستند. از صبح هم تنها یک بسته فروختیم. فروش پایین آمده و اگر صاحب ملک نباشیم باید مغازه را جمع کنیم.

باز هم خداروشکر

یک فالوده فروشی معروف در فلکه برق نیز از پایین آمدن شرایط فروش خود می گوید و عنوان می نماید: مغازه را باز کردم، اما فروش ما 40 درصد کاهش داشته، البته همه صنف ها اینگونه هستند، الان تاکسی ها هم مشکل دارند. همواره از عید به بعد مغازه ما جا نداشت، اما الان خلوت است، باز هم خداروشکر.

اگر مشکل مالی هم داشته باشیم، مجبوریم اجاره را پرداخت کنیم

یکی از آجیل فروشی های خیابان امام رضا(ع) با بیان اینکه به دلیل نبود زائر در مشهد، فروش مغازه ها در این خیابان افت داشته است، بیان می نماید: هر سال این زمان ها بسیار شلوغ بود، اما الان فروشی نداریم.

وی ادامه می دهد: تا حدی که بتوانیم مسائل بهداشتی را رعایت می کنیم، زمانی که مشتری وارد مغازه می گردد، باید از دستکش هایی که گذاشتیم، استفاده کند و الکل بزند.

این فروشنده در مورد شرایط پرداخت اجاره مغازه، می گوید: اجاره را از ما گرفتند و نبخشیدند، اگر مشکل مالی هم داشته باشیم مجبوریم اجاره را پرداخت کنیم.

بانک پیغام می دهد و زنگ می زند که قسط خود را پرداخت کنید

یک فروشنده پوشاک در خیابان 17 شهریور نیز با تاکید بر بهتر نشدن شرایط فروش، عنوان می نماید: تا زمانی که شرایط رفت و آمدها عادی نگردد، فروش به همین صورت است. فروش های ما یک پنجم شده است. بازار هم تعطیل بوده، بنابراین نمی توانیم جنس تهیه کنیم و کار جدید نداریم.

وی اضافه می نماید: کارگر داشتم، اما فعلا گفتم که سر کار نیاید. صاحب ملک هم اجاره مغازه را دریافت نموده و وقتی تقاضا کردم گفتند ما روی این پول حساب کردیم. پولی که باید برای بدهی ها پرداخت می کردیم، بابت اجاره دادیم.

این فروشنده بیان می نماید: باید بازار راه بیفتد تا بتوانیم بدهی ها و چک های برگشت خورده خود را پاس کنیم. من قسط بانک هم داشتم که آن را کم کردند، پیغام می دهند و زنگ می زنند که قسط خود را پرداخت کنید، عقب افتاده است، من پول در حساب داشتم که برداشت کردند.

فروشنده دیگری در مورد اجاره مغازه خود، عنوان می نماید: جرات نمی کنم با صاحب ملک صحبت کنم، می ترسم سال دیگر مغازه را اجاره ندهد، اینجا در فکر این کارها نیستند. شاید بگوید اجاره را دیرتر پرداخت کنم، اما آن را نمی بخشد.

در یکی از مجتمع های تجاری 17 شهریور فروشنده دیگری می گوید: مشتری نداریم، از صبح یک قلم فروختیم. من مستاجر هستم، در این مجتمع اجاره را سال به سال به صورت پیش می گیرند و از سال پیش تا برج هفت اجاره را دریافت کردند و چک آن پاس شده است.

فروشنده دیگری ضمن اشاره به فروش کم حتی در ایام قبل از عید، بیان می نماید: وقتی مردم از خانه بیرون نیایند و خرید ننمایند، ما هم نمی توانیم از بنکداران خرید کنیم، البته الان که پاساژها باز شده شرایط بازار بهتر شده و ما هم از این بازگشایی صد در صد راضی هستیم، اگر راضی نباشیم چکار کنیم؟

وی ادامه می دهد: این فرهنگ نیز باید در مردم ایجاد گردد که اگر دو نفر داخل مغازه هستند، افراد دیگری وارد نشوند، اجازه دهند خرید آنها تمام گردد و بعد وارد مغازه شوند.

شرایط الان با روزهای که تعطیل بودیم، تفاوتی ندارد

فروشنده لباس در یکی از پاساژها می گوید: تازه آغاز به کار کردیم، هیج خبری نیست و با روزهایی که تعطیل بودیم تفاوتی ندارد، فروش مان صفر است.

وی اضافه می نماید: اجاره مغازه را دریافت کردند و نبخشیدند، تا ریال آخر آن را می گیرند. من قسط بانک نداشتم، اما دوستانی که داشتم گفتند قسط بانک را از آنها کم کردند، کرونا تمام نقشه هایی که قبل عید کشیده بودیم را نقش بر آب کرد. صدای این شرایط دو ماه دیگر در می آید. در این شرایط ما پس اندازهای خود را خرج کردیم.

وی ادامه می دهد: ما همه به هم وابسته هستیم و این شرایط روی بازار و اقتصاد تاثیر می گذارد، دولت باید حمایت کند، البته خودمان هم به یکدیگر رحم نمی کنیم، اگر مردم به خودشان رحم نمایند ظرفیت تحمل مسائل را پیدا می کنیم.

تبلیغات تلویزیون در مورد بخشیدن اجاره ها فایده ای نداشته است

فروشنده دیگری در مورد دریافت اجاره توسط صاحبان ملک، می گوید: تبلیغات تلویزیون هیچ فایده ای نداشته، در عمل همه اجاره های خود را دریافت کردند، چون چک دادند و بانک هم چک را برگشت می زند.

فروشندگانی که با آنها گفت وگو کردیم ضمن اشاره به کاهش شدید فروش خود، بیان کردند که بخششی در مورد اجاره از سوی صاحبان ملک خود مشاهده نکردند و بانک ها نیز برخلاف آنچه اعلام شده بود اقدام به دریافت و کسر اقساط مشتریان از حساب هایشان نموده اند.

اگر آسیب های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا که به کسب و کارهای خرد و کلان خسارت های زیادی وارد نموده با اقدامات حمایتی و سیاست گذاری های منسجم درمان نگردد معلوم نیست بی رونقی و در پی آن ناامیدی نسبت به بهبود شرایط تا کی مهمان ناخوانده بازارها و مراکز مالی کشور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجاره مغازه ،خطری ترسناک تر از کرونا برای کاسبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره مغازه ،خطری ترسناک تر از کرونا برای کاسبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید