این پژوهش روی هواداران فوتبال کشف بزرگی را رقم زد!

به گزارش وبلاگ کارسیس، مطالعه ای که روی صد ها هزار هوادار فوتبال انجام گرفته نشان می دهد که چگونه تعلق خاطر به یک هویت گروهی می تواند بر تصمیمات ما اثر بگذارد.

این پژوهش روی هواداران فوتبال کشف بزرگی را رقم زد!

محققان به تازگی در مطالعه ای بر روی بیش از 400 هزار هوادار فوتبال از 35 کشور در پی پاسخ این سؤال رفتند که چگونه تعلق خاطر به یک هویت گروهی، مثلاً هواداری از یک باشگاه یا تولد در یک کشور، می تواند بر رفتار و تصمیم گیری های افراد تأثیر بگذارد.

پژوهشگران در مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، دریافته اند که هویت ملی می تواند حمایت از افراد درون یک گروه را افزایش دهد، اما هویت باشگاهی چنین تأثیری نمی گذارد. افزون بر این، هواداران فوتبال معمولاً از بازیکنانی که باشگاه آن ها را ترک نموده اند، حمایت کمتری می نمایند.

محققان می گویند عضویت در گروه های اجتماعی، افراد را در تقسیم بندی های ما و آن ها قرار می دهد. آن ها برای آنالیز اثر این اتفاق بر رفتار مردم از یک اپلیکیشن پرهوادار به نام Forza Football استفاده کردند و آزمایش خود را در نظرسنجی سالانه برترین بازیکن دنیای فوتبال در سال 2018 انجام دادند.

پژوهشگران 10 بازیکن را از 10 باشگاه و 10 ملیت مختلف انتخاب کردند و به سه شکل مختلف اطلاعات آن ها را به کاربران نشان دادند: نام و تصویر بازیکن، نام و تصویر به همراه ملیت بازیکن، و نام و تصویر به همراه باشگاه بازیکن. محققان بعلاوه به اطلاعات باشگاه موردعلاقه کاربران و ملیت آن ها دسترسی داشتند.

هویت گروهی ملی برای هواداران اهمیت بیشتری دارد

آن ها در انتها نظرسنجی متوجه شدند که هویت ملی بازیکنان می تواند اثر مشخصی بر جانب داری از آن ها بگذارد. زمانی که نام و تصویر بازیکنان به همراه ملیت آن ها به کاربران ارائه شده بود، افراد حدود 3.6 درصد بیشتر از حالت عادی به آن ها رأی داده بودند.

از سوی دیگر، اما ارائه نام باشگاهی که بازیکن در آن حضور داشت، تغییری بر تصمیم گیری کاربران نمی گذاشت. به عبارت دیگر، احتمال این که کاربران براساس ملیت مشترک خود به یک بازیکن رأی بدهند، بالا بود. اما حضور بازیکن در باشگاه موردعلاقه کاربر تأثیری روی نظر او در رأی گیری نمی گذاشت.

محققان می گویند دلیل تفاوت اثر باشگاه و ملیت در تصمیم گیری کاربران، احتمالاً تا حدی به نمود هر هویت بستگی دارد. هواداران فوتبال معمولاً بازیکنان را نه با ملیت، بلکه با باشگاه شان می شناسند. در نتیجه، وقتی ملیت به عنوان عاملی برای ایجاد تمایز ارائه می گردد، اثر بیشتری نسبت به باشگاه دارد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "این پژوهش روی هواداران فوتبال کشف بزرگی را رقم زد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این پژوهش روی هواداران فوتبال کشف بزرگی را رقم زد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید