برادران خوشنام آمریکایی
به گزارش وبلاگ کارسیس، یکی از تاریخی ترین رخدادهای صنعت خودروی ایران، حضور پررنگ جنرال موتورز و ایجاد شعبه ای از آن در ایران در دهه پنجاه خورشیدی بود. حاصل این رخداد، عرضه چند مدل از محصولات روز برندهای مختلف GM در کشورمان بود که بعضی از آن ها هنوز هم محبوبیت قابل توجهی در ایران دارند. در بین این تولیدات، شورولت نوا و بیوک اسکای لارک شاید مطرح ترین و شناخته شده ترین ها باشند. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه این دو محصول آمریکایی جنرال موتورز ایران می پردازیم.
پس از موفقیت های جعفر اخوان در دهه های سی و چهل خورشیدی با محصولات آمریکایی مونتاژ شده به وسیله شرکت سهامی جیپ ایران، مذاکراتی جهت مونتاژ محصولات جنرال موتورز در ایران شروع شد. این مذاکرات به تدریج به تاسیس جنرال موتورز ایران و شروع مونتاژ محصولات آمریکایی انجامید. اولین بار رسیدن بیوک اسکای لارک و شورولت نوا به ایران در جراید زمستان 1354 و اوایل بهار 1355 مطرح شد. در روزنامه های کثیرالانتشار آن روزها، عنوان شد که یک مدل بیوک و یک مدل شورولت به زودی با قیمتی بین 90 تا 120 هزار تومان در ایران مونتاژ و راهی بازار خواهند شد.
بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه پژو 504 و نکات خرید و نگهداری آن
بریده ای از روزنامه کیهان در خصوص و بیوک اسکای لارکفراوری این دو مدل در کارخانه مادر از سال 1975 شروع شده بود. شورولت نوا و بیوک اسکای لارک از پلتفرمی یکسان (مشهور به X-Body) بهره می بردند و در تریم های مختلفی عرضه می شدند که بیشتر بازار خودروهای کامپکت آمریکایی را تغذیه می کردند. کوپه دو درب و سه درب هاچبک و سدان چهار درب، فرم های بدنه قابل سفارش برای این دو محصول بودند. فراوری این دو مدل در آمریکا در سال 1979، تقریبا کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قطع شد. مونتاژ بیوک اسکای لارک و شورولت نوا در ایران، در شرکت جی ام ایران (پارس خودروی کنونی) در سال 1355 شروع شد.
این دو نمونه در ایران به ترتیب شورولت ایران و بیوک ایران نام گرفتند و در چند تیپ مختلف، بسته به امکانات رفاهی عرضه شدند. تریم های بیوک با حرف B و یک عدد شناخته می شد و نوا نیز با حرف C و یک عدد تیپ بندی شده بود. مشخصات فنی خوب و مواردی همچون فرمان تلسکوپی، شیشه بالابرهای برقی، کولر، کمربندهای پیش کشنده و البته طراحی مدرن این دو مدل، از جمله دلایل استقبال قابل توجه خریداران ایرانی از نوا و اسکای لارک بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357، فراوری این دو محصول ادامه یافت تا آن که با تسخیر لانه جاسوسی به وسیله دانشجویان خط امام و محدودیت هایی که از طرف دولت آمریکا اعمال شد، واردات قطعات خودروهای آمریکایی به کشورمان قطع شد. بدین ترتیب فراوری این دو محصول برای مدتی قطع شد.
بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه مرسدس بنز W114/115 در ایران و نکات مهم خرید و نگهداری آن
دفترچه راهنمای بیوک
دفترچه راهنمای بیوک
دفترچه راهنمای بیوک
قبلی 1 از 3 بعدی
بعدها و در دهه شصت خورشیدی و با تحویل بخشی از محموله های قطعات اتومبیل به ایران، مجددا مونتاژ اسکای لارک و نوا در شرکتی که حال پارس خودرو نام گرفته بود، از سر گرفته شد. تعداد نمونه های مونتاژ شده در دهه شصت خورشیدی بسیار کم است. در نهایت تا سال 1367، در کل 13110 دستگاه شورولت نوا و 10709 دستگاه بیوک اسکای لارک در کشورمان فراوری شدند. علاوه بر این تعدادی از نمونه های کوپه، هاچ بک و البته نمونه های خاص تر یعنی شورولت کنکورس و بیوک آپولو نیز به ایران وارد شده اند.
اسکای لارک و نوا هر دو خودروهایی کم استحلاک و بادوام هستند که از نظر موتور، گیربکس و سایر موارد فنی در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی دارند. امروزه چراغ های عقب بیوک ایران کمیاب و گرانقیمت است. در خصوص سایر لوازم تزئینی، نمونه های ساخت ایران و تایوان در بازار فراوان است، اما نمونه اصلی ساخت جی ام به شدت کمیاب شده و ممکن است قیمت بالایی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه ب ام و سری 3 نسل E21 در ایران
بیوک اسکای لارک
بیوک اسکای لارک
بیوک اسکای لارک
قبلی 1 از 3 بعدی
یکی از مسائل عدیده این دو خودرو، پوسیدگی صندوق عقب به خاطر آبی است که به داخل آن نفوذ می نماید. شرایط مشابهی نیز برای کف پای راننده و سرنشین جلو، به خاطر گرفتگی کانال های تخلیه آب باران داخل ستون و زیر سینی برف پاک کن، ممکن است ایجاد گردد. بنابراین بهتر است به هنگام خرید به این دو بخش خودرو توجه ویژه ای کنید.
به خاطر استفاده از فنرهای شمش در سیستم تعلیق عقب، ممکن است کیفیت سواری برای بسیاری از آمریکایی سواران چندان مطلوب نباشد. در عوض، سیستم تعلیق جلو بسیار مناسب است و هندلینگ این دو از بسیاری از رقبای هم عصر بهتر محسوب می گردد. افتادگی اتاق دیگر مسئله ای است که ممکن است در طول زمان گریبانگیر این دو خودرو گردد و باید به آن توجه ویژه ای کرد. بیوک ایران به لطف پیشرانه 8 سیلندر خورجینی، قدرت و گشتاور بالاتری در اختیار راننده می گذارد. با این حال پیشرانه 6 سیلندر خطی نوا نیز حرف هایی برای گفتن دارد و نسبتا نرم است.
در سرانجام می توان بیوک اسکای لارک و شورولت نوا را دو نمونه از خودروهای کلاسیک در دسترس آمریکایی دانست که به لطف قیمت مناسب و فراوانی قطعات فنی هنوز برای استفاده روزمره مناسب هستند. اصولا کسانی که در پی دردسر کمتر هستند باید سراغ شورولت نوا بروند و هواداران پیشرانه های 8 سیلندر خورجینی، قطعا اسکای لارک را برخواهند گزید.
***
شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ کارسیس مشاهده کنید.
منبع: بلاگ دیوار