حضور 51 درصد جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی

به گزارش وبلاگ کارسیس، شیوع کرونا و افزایش تعداد افرادی که مجبورشدند برای مدتی طولانی در قرنطینه بمانند زمینه ساز ایجاد یک نقطه عطف برای شبکه های اجتماعی شده است. گزارش ها نشان می دهند به دنبال شیوع کووید 19حالا دیگر بیش از نیمی از کل جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی حضور دارند و از امکانات آن استفاده می نمایند.

حضور 51 درصد جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی

هر ثانیه 12کاربر جدید شبکه اجتماعی

تازه ترین گزارش Digital 2020 که هرسال با همکاری مؤسسات پژوهشی Hootsuite و We Are Social ارائه می گردد نشان می دهد در ژوئیه 2020 (تا اوایل مرداد امسال) برای نخستین بار، بیش از نیمی از کل جمعیت دنیا به شبکه های اجتماعی راه یافته اند. همچنین گزارش تحلیلگران کمپانی پژوهشیDataReportal نشان می دهد که امروزه 3.96 میلیارد نفر از شبکه اجتماعی استفاده می نمایند که نشان از رشد 10درصدی نسبت به سال گذشته دارد و معادل 51درصد کل جمعیت دنیاست. به بیان دیگر اکنون ضریب نفوذ کاربران فعال شبکه های اجتماعی در دنیا به 51 درصد رسیده است که اگر کووید 19 در دنیا گسترش نمی یافت به این زودی ها انتظار نمی رفت ضریب نفوذ به این رقم برسد.

این نقطه عطف وقتی جالب تر می گردد که بدانیم بیشتر شبکه های اجتماعی استفاده از پلتفرم هایشان را برای افراد زیر 13سال محدود نموده اند، پس این ارقام نشان می دهد حدود 65 درصد یعنی دوسوم از جمعیت واجد شرایط دنیا درحال حاضر از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند.

موضوع دیگری که در گزارش Digital 2020 به آن اشاره شده، این است که در 12ماه گذشته شمار کاربران شبکه های اجتماعی دنیا با میانگین روزانه یک میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایشی 10درصدی داشته است. اضافه شدن بیش از 376 میلیون کاربر تازه از ژوئیه 2019 تا به امروز نشان از این دارد که هر ثانیه حدود 12 کاربر جدید به عضویت شبکه های اجتماعی در می آیند. اما وقتی نوبت به مناطق جغرافیایی مختلف می رسد داستان کمی متفاوت می گردد. به عنوان مثال امروزه حدود 70درصد از کل جمعیت امریکای شمالی به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند درحالی که وقتی نوبت به آفریقای مرکزی می رسد این رقم تنها 7 درصد است. در این منطقه که شامل کشورهایی ازجمله آنگولا، کامرون، چاد، کنگو، گینه و گابون می گردد بیشترمردم در فقر شدید به سر می برند و عملاً به اینترنت، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دسترسی بسیار کمی دارند. البته وقتی جمعیت بالای 13سال را درنظر بگیریم شرایط کمی تغییر می نماید و این رقم به 12درصد می رسد اما بازهم بدین معناست که از هر 8 فرد بالای 13 سال تنها یک نفر کاربر شبکه اجتماعی است.

کرونا و کاهش شکاف جنسیتی آنلاین

یکی دیگر از مواردی که در گزارش Digital 2020 مورد توجه قرار گرفته، عدم توازن جنسیتی کاربران شبکه اجتماعی در بعضی نقاط دنیا است. به طور میانگین در دنیا 1.2 کاربر مرد شبکه اجتماعی نسبت به هر یک کاربر زن وجود دارد اما بازهم در مناطق و نواحی جغرافیایی مختلف ارقامی متفاوت دیده می شد به عنوان مثال در امریکای شمالی بیش از نیمی از کاربران شبکه های اجتماعی یعنی 55درصد آنها زن هستند اما در جنوب آسیا این رقم به 25 درصد می رسد که بسیار کمتر از امریکای شمالی است. در آفریقا هم به ازای هر 5 کاربر مرد شبکه های اجتماعی کمتر از 2 زن دیده می گردد اما جالب است بدانید به دنبال کرونا و شروع قرنطینه، این شکاف جنسیتی در حال کمتر شدن است چراکه نسبت کاربران شبکه های اجتماعی در دنیا از 45:55(زن به مرد) به نسبت 46:54 در 2020 رسیده است.

عضویت هر کاربر در 9 شبکه اجتماعی

یکی دیگر از مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که در امسال و به دنبال شیوع کرونا کاربران به تعداد بیشتری از شبکه های اجتماعی روی خوش نشان داده اند و به طور متوسط هر کاربر شبکه اجتماعی در دنیا اکنون در 9 پلتفرم حضور دارد. در دوران کرونا تعداد زیادی از مردم بیشتر وقتشان را در اینترنت گذراندند و به همین دلیل به اپلیکیشن های جدید هم روی خوش نشان دادند.اگر هم بخواهیم نگاهی به محبوبیت شبکه های اجتماعی داشته باشیم باید گفت فیس بوک همچنان محبوب ترین پلتفرم دنیا است و در ژوئیه 2020 بیش از 2.6میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته است درحالی که 2 میلیارد نفر هم از پیغام رسان محبوب آن یعنی واتس اپ استفاده می نمایند.

اینستاگرام هم به نقطه عطف جدیدی از نظر تعداد مخاطب دست یافته و اکنون 854.5 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد درحالی که این رقم در 2019 حدود 766.4 میلیون کاربر بود. با اینکه اینستاگرام از نظر تعداد کاربر فعال ماهانه همچنان از تیک تاک در دنیا پیشی گرفته اما رشد سریع اپلیکیشن ویدئوهای کوتاه کمپانی چینی ByteDance شاید این معادله را به هم بزند. از سوی دیگر با اینکه تیک تاک اکنون 800 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد ولی بعضی موانع ازجمله تنش های امریکا و چین و ممنوعیت آن در این کشور و همچنین هندوستان می تواند پیشتازی تیک تاک را در هاله ای از ابهام قرار دهد. هندوستان یک چهارم کل کاربران دنیای تیک تاک را در دل خود جای داده و ممنوعیت آن، احتمالاً این پلتفرم را با مسائل جدی روبرو خواهد نمود. از دیگر پلتفرم های ویدئوهای کوتاه پیروز بجز تیک تاک می توان به Douyin و همچنین Kuaishou نمونه های چینی آن اشاره نمود که اکنون حداقل 400 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند. Sina Weibo هم یکی دیگر از پلتفرم های ویژه ویدئوی کوتاه است که رشدی سریع داشته و با 550 میلیون کاربر فعال ماهانه، رشدی 18درصدی نسبت به ژوئیه 2019 نشان می دهد.

هر ثانیه 11کاربر جدید آنلاین

همچنین این گزارش نشان می دهد که در یک سال گذشته 346 میلیون نفر برای نخستین بار آنلاین شده اند که نشان از رشد سالانه 8.2 درصدی تعداد کاربران دنیای اینترنت دارد. این آمار نشان می دهد به طور متوسط برای نخستین بار از ژوئیه 2019 تا به امروز هر ثانیه 11 کاربر جدید در دنیا آنلاین شده اند. ازسوی دیگر هرچند محدودیت های قرنطینه در بعضی کشورهای دنیا برداشته شده ولی گزارش ها نشان می دهد بسیاری از رفتارهای دیجیتال جدید مردم تغییر ننموده است و به طور میانگین هر کاربر روزانه 6 ساعت و 42 دقیقه از اینترنت بهره می گیرد. بیش از 40 درصد کاربران اینترنت هم زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند که این رقم در بعضی کشورها مثل فیلیپین به 60 درصد می رسد.

کاربران شبکه های اجتماعی به طور متوسط 2 ساعت و 20 دقیقه از زمان آنلاین بودن خود را در شبکه های اجتماعی حضور دارند. 4 نفر از هر 10کاربر اینترنت هنوز زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند و یکی از هر 7 کاربر هنوز هم چون دوران قرنطینه به فراوری و آپلود محتواهای ویدئویی می پردازند. طبق این گزارش، بیش از4.5 میلیارد نفر کاربر اینترنت هستند و از هر 10 کاربر اینترنت همچنان 7 نفر نسبت به قبل از دوران کرونا زمان بیشتری را در گوشی هوشمند خود سپری می نمایند(70درصد) و حدود نیمی از کاربران(47 درصد) هم زمان بیشتری به لپ تاپ خود چسبیده اند. 33 درصد کاربران نسبت به قبل از کرونا همچنان زمان بیشتری را در کامپیوترهای شخصی خود سپری می نمایند و این رقم برای تبلت به 23 درصد و برای تلویزیون های هوشمند به 32 درصد می رسد. در کنسول های بازی همچنان شاهد افزایش 18 درصدی زمان استفاده کاربران هستیم و این رقم برای اسپیکرهای هوشمند به 14درصد و برای ساعت های هوشمند هم به 9.1 درصد تعداد کاربران می رسد.

گوشی های هوشمند محبوب کاربران

تحقیقات کمپانی اریکسون هم نشان می دهد تعداد کاربران شبکه های اجتماعی که به وسیله تلفن هوشمند به این پلتفرم ها دسترسی پیدا می نمایند، 3.91 میلیارد نفر است پس 99 درصد کاربران از گوشی های هوشمند برای سر زدن به پلتفرم های محبوبشان استفاده می نمایند که این موضوع در دوران کرونا نمود ویژه ای داشت. از هر 10 کاربر تلفن همراه بیش از 8 کاربر عنوان کردند تکنولوژی به آنها یاری کرد تا دوران قرنطینه را راحت تر بگذرانند و 74 درصد عنوان کردند پیروز به برقراری تماس با خانواده و دوستان خود شده اند. تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، بهبود کیفیت زندگی سالمندان، خرید آنلاین و... همگی از مزیت های زندگی دیجیتال امروز بوده است. بنابراین با اینکه بسیاری نگران استفاده زیاد کاربران از اینترنت و حضور در فضای مجازی هستند اما کرونا یک بار دیگر یادآوری کرد که تکنولوژی پدیده ای در جهت رفاه مردم است فقط باید از آن به درستی استفاده کرد.اگر از اپلیکیشن های ویدئوکنفرانس بخواهیم یاد کنیم هم باید گفت روزانه 300 میلیون نفر از زوم برای حضور در کنفرانس ها و نشست های کاری خود بهره گرفتند که این رقم برای Google Meet به روزانه 100میلیون نفر، برای مایکروسافت تیمز به روزانه 75میلیون نفر، برای اسکایپ به روزانه 40 میلیون نفر و برای Cisco Webex به ماهانه 500 میلیون نفر رسید.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "حضور 51 درصد جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 51 درصد جمعیت دنیا در شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید