چند آمار مهم از اینستاگرام ، از مارپیچ حسادت تا نابود کننده وقت
به گزارش وبلاگ کارسیس، زندگی امروز / اینستاگرام هم یکی از این شبکه ها است. در این گزارش به آنالیز آماری، معایب و تاریخچه اینستاگرام می پردازیم.
به گزارش زندگی امروز به نقل از مهر، فیس بوک، فرندفید، گوگل پلاس و... همگی از جمله شبکه های اجتماعی ای هستند که خیلی زودتر از اینستاگرام مطرح شدند و جای خودشان را نزد کاربران خارجی و ایرانی پیدا کردند.
در ابتدا همه شبکه های اجتماعی تحت وب بودند اما به مرور نسخه های موبایلیشان هم روانه بازار شد و کار به جایی رسید که اهمیت نسخه های ثانویه از تحت وب ها بیشتر شد. یکی از امکانات این شبکه های اجتماعی ارسال عکس و فیلم بود و چنین قابلیتی مزیت به حساب نمی آمد و احتمالا کمتر کسی روی این ویژگی به نام یک ایده آینده ساز حساب می کرد. در همان دورانی که این شبکه های با ضعف ها و مزیت های خودشان در رقابت با یکدیگر بودند کم کم نام یک نرم افزار نو دیگر سر زبان ها افتاد. نرم افزاری که برخلاف شبکه های اجتماعی قبلی، فقط نسخه ای برای گوشی های هوشمند داشت و سایتش صرفا برای پشتیبانی از نرم افزار راه اندازی شده بود. البته این مهم ترین ویژگی اینستاگرام نبود. طراحان اینستاگرام برای اولین به سراغ ایده شبکه اجتماعی عکس محور رفته بودند. ایده ای ساده که ابتدا جدی گرفته نمی شد اما در عرض چند سال همه چیز را تغییر داد و باعث شد نرم افزارهای مانند ویرو و... از روی دستش تقلب نمایند و سراغ همین ایده بروند.
شروع یک رویا
تولد اینستاگرام در سان فرانسیسکو رخ داد. کوین سیستروم و مایک کرایگر به نام دو برنامه نویس مشغول کار روی پروژه ای به نام Burbn بودند که مربوط به عکاسی با موبایل بود. مایک کرایگر آینده Burbn را چیزی شبیه به برنامه فوراسکوئر(foursquare) تصور می کرد. برنامه ای که برای معرفی مکان های تماشای، رستوران ها و... به وسیله صاحبان این مکان ها و کابران ساخته شده است. البته او معتقد بود که Burbn باید قابلیت های بیشتری نسبت به نرم افزارهای مشابهش داشته باشد. با توجه به همین ایده کرایگر و سیستروم قدرت Burbn را برای اشتراک تصاویر و معرفی مکان های تماشای به وسیله کاربران افزایش دادند. زمانی که نسخه اولیه آن آماده شد تصمیم گرفتند از نام بهتری برای پروژه استفاده نمایند. در نهایت آن ها به واژه اینستاگرام رسیده اند. واژه ای که از دو عبارتInstant Camera و Telegramساخته شده و به معنی پیغام رسانی فوری به وسیله عکس و دوربین است
نسخه اولیه اینستاگرام برای نخستین بار در سال 2010 راه اندازی شد و در فروشگاه اپل فعالیتش را شروع کرد. در معرفی اینستاگرام در فروشگاه اپلیکیشن اپل چنین نوشته شده بود: برای سرعت بخشیدن، ساده و زیبا شدن عکسهای موبایلی. پس از گذشت مدت کوتاهی از عرضه نسخه اولیه اینستاگرام این نرم افزار جای خودش در گوشی های هوشمند پیدا کرد و بسیار محبوب شد. رشد سرسام آور کاربران اینستاگرام به گونه ای بود که در عرض دو سال حدود 100میلیون عضو پیدا کرد و این رقم در سال 2014به 300میلیون نفر رسید. از سال 2014روند رشد اینستاگرام صعودی تر شد و در حال حاضر بر طبق بعضی از آمارها این شبکه اجتماعی نزدیک به 1 میلیارد کاربر دارد.
ششم اکتبر 2010 که اینستاگرام به دنیا آمد هیچ کس فکرش را نمی کرد که این نرم افزار ساده که از قضا محدودیت های قابل توجهی دارد در سال های آینده به یکی از مهم ترین رسانه های غیر رسمی دنیا تبدیل گردد و گروهی از قدرتمندترین افراد دنیا کاربران آن را تشکیل دهند. همین مسئله باعث شد این شبکه اجتماعی ارزشی نجومی پیدا کند و در معامله ای یک میلیارد دلاری به فروش برسد. خریدار این نرم افزار بزرگترین رقیبش بود، فیس بوک! وقتی این معامله رخ داد بعضی از کارشناسان رسانه پیش بینی کردند که اینستاگرام در عرض چند سال می تواند طبیعت عکاسی را در سرتاسر دنیا متحول سازد. پیش بینی ای که گویا خیلی هم دور از حقیقت نبوده است.
اینستاگرام چه بلایی بر سر روابط اجتماعی می آورد؟
زمانی که اینستاگرام با موضوع به اشتراک گذاشتن عکس ها فعالیت خودش را شروع کرد انتشار تصویر یک قابلیت عادی در باقی شبکه های اجتماعی بود اما این شبکه اجتماعی هویت نوی به این کار داد و باعث شد انتشار عکس وجهه نوی پیدا کند. به همین دلیل سوژه پژوهش های بسیاری شد، برای مثال بر اساس پژوهشی که در دانشگاه کمبریج انجام شد به اشتراک گذاشتن تصاویر با دیگران و حس اجتماعی شدن، نقش مهمی در معروفیت و توسعه کاربرد اینستاگرام داشته است. کاربران مایل اند نقطه اشتراکی در نگاه خود و دیگران بیابند و این حس تعامل در آنها، جامعه را هم منتفع می سازد؛ همبستگی اجتماعی را بیشتر می نماید، مهارت عکاسی را در افراد بهبود می بخشد و سبب باروری خلاقیت ها می گردد. مزیت دیگر اینستاگرام برای کاربران آن است که آنها را قادر می سازد از خدمات این شبکه برای مستند ساختن رویدادها و به روز نگه داشتن خود با مرور روزآمدهای دیگران بهره ببرند.
از طرفی، کاربران در اینستاگرام بیشتر در پی وسعت روابط شبکه ای هستیم تا عمق آن. چرا که شبکه اجتماعی ما آن قدر گسترده است که اجازه نمی دهد وقت زیادی را برای هر روزآمد صرف کنیم. اینستاگرام، ارتباطات کلامی را هم کمرنگ نموده است؛ کاربران می توانند برای تصاویر خود توضیح عکس بگذارند اما بسیاری از آنان این کار را نمی نمایند و تحقیقات هم نشان می دهد که متن ها یا همان کپشن های نوشته شده هم عموما خوانده نمی گردد.
لولو تبدیل می گردد به هلو
خیلی ها معتقد هستند اینستاگرام به علت دامن زدن به مقایسه های اجتماعی مولد افسردگی است و می تواند برای ساعات متوالی فکر افراد را درگیر زندگی دیگران کند. چنین تعبیری خیلی دور از واقعیت نیست. برای اثبات آن کافی است صفحات اجتماعی یکی از دوستانتان را در اینستاگرام و شبکه اجتماعی دیگری مثل توییتر یا فیس بوک یا... مقایسه کنید. بیشتر آدم ها در شبکه های اجتماعی مختلف ازحالات روحی مختلف و مسائلشان صحبت می نمایند اما محتواهای اینستاگرامی صرفا به زمان های خوشی که جلوه تصویری خوبی دارند منحصر می گردد. زمان هایی مثل طبیعت گردی، رستوران رفتن، هدیه گرفتن و... در واقع اینستاگرام حقیقت را دستکاری می نماید یا در برترین حالت فقط بخشی از حقایق را به مخاطبانش انتقال می دهد. همین مسئله باعث قیاس باطن زندگی افراد با ظاهر زندگی دیگران می گردد و مواردی مانند افسردگی، حسادت و... در آن ها شکل می گیرد یا تشدید می گردد.
از مارپیچ حسادت تا نابود نماینده وقت
کاش فیلترهای اینستاگرام غیر فعال گردد تا فرق عکاس ها با اینستاگرامی ها معلوم گردد. بخش مهمی از پشت پرده اینستاگرام در همین جمله خلاصه شده است. در واقع اینستاگرام علاوه بر دست کاری واقعیت، زمان را هم نابود می نماید. خودتان بهتر می دانید که تقریبا همه عکس های که با عبارت یکهویی همراه هستند یکهویی نیستند و برای ثبت آن لحظه از مدت ها قبل برنامه ریزی شده است. البته نابودی زمان کاربران فقط مربوط به گرفتن عکس نیست، معمولا کاربرها عکس های مختلفی می گیرند اما در نهایت فقط یکی را انتخاب می نمایند. پس از این مرحله نوبت به ویرایش عکس و استفاده از فیلترهای متنوع می رسد. کابران عکس منتخب را با چندین فیلتر تست می نمایند و به شکل دستی تغیراتی را روی آن انجام می دهند تا در نهایت به فرم دلخواهشان برسند. بعد از اعمال این تغییرات بالاخره عکس آماده انتشار است، البته اگر منتشر نماینده نخواهد برای متن همراه با عکس زمان بگذارد. این همه وقت، بسیار طولانی تر از زمانی است که دنباله روها یا همان فالوئرها برای تماشا این عکس صرف می نمایند. البته این تازه شروع رقابت است. این عکس ها معمولا حسادت و افسردگی را بازفراوری می نمایند و موجب می شوند خیلی ها برای جبران حس حسادتشان سعی نمایند تصاویر زیباتری از خود به اشتراک بگذارند. این رقابت انتها ندارد چون همانطور که می دانید دست بالای دست بسیار است. این شرایط در ظاهر باعث گردد عکس های زیباتری فراوری گردد اما در پشت صحنه فقط موجب شدت گرفتن حسادت ها و دور شدن تصاویر از واقعیت می شوند. چیزی که به آن مارپیچ حسادت هم می گویند. البته این موارد بیشتر از اینکه ضعف اینستاگرام باشد ضعف کاربران و در واقع انسان ها است. این ما انسان ها هستیم که به خاطر نحوه استفاده از اینستاگرام باعث می شویم مسائل اخلاقی خودمان بروز پیدا کند و حتی به زندگی شخصی ما لطمه بزند.
چند آمار مهم از اینستاگرام
شرکت پایشگر یکی از چند سامانه ای است که روی تحلیل داده های شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارد. بر اساس آنالیز کاربران برتر اینستاگرام در دپارتمان تحلیل داده این شرکت بخش قابل توجهی از کاربران برتر اینستاگرام را سلبریتی ها و صفحات تفریح تشکیل می دهند. توزیع کاربران برتر اینستاگرام در ایران به شکل زیر است:
بر طبق این آمارها 35 درصد از کل این صفحات از ابزار تبلیغات استفاده می نمایند و در کنار محتوای اصلی خود تبلیغات فراوانی را منتشر می نمایند. صفحات تفریح مانند صفحاتی که شامل تصاویر مد و زیبایی فعالیت بسیار زیادی در حوزه تبلیغات دارند. نزدیک به 47 درصد محتوای صفحات تفریح و76 درصد صفحات مد و زیبایی را مطالب تبلیغاتی تشکیل می دهند. علاوه بر این، آمارها نشان می دهند سهم دنبال نمایندگان صفحات مشاهیر به مراتب بیشتر از تعداد صفحات آنها در بین پیج های مطرح اینستاگرام است. به همان نسبت سهم فالوئرهای صفحات تفریح نسبت به تعدادشان در صفحات برتر این نرم افزار کمتر است. دسته مدلها هم که رتبه ششم تعداد صفحات برتر در اینستاگرام را دارند در جدول دنبال نماینده ها ارتقاء یافته اند و دارای رتبه چهارم هستند. این موضوع نشان می دهد که مخاطب سلبریتیها به مراتب بیشتر از صفحات تفریح و تبلیغاتی است. مدلها هم نسبت به سهم تعداد صفحاتشان تأثیرگذاری بیشتری دارند.
رویکرد سیاسی کاربران برتر اینستاگرام
از آنجا که در بین کاربران برتر، افرادی که شخصیت سیاسی باشند و یا به نام یک فرد عادی مطرح شوند، بسیار کم هستند اعلام موضع رسمی برای جهت گیری سیاسی کمتر رخ می دهد. در واقع اتمسفر فضای کاربران برتر اینستاگرام در دست سلبریتی ها و صفحات تفریح، تبلیغاتی، هنری وآموزشی است. در چنین شرایطی طبیعی است که صاحبان این صفحات موضع بی طرف بگیرند تا مبادا اعضای خود را از دست دهند. در نمودار زیر رویکرد 500 کاربر برتر را می توانید مشاهده کنید:
آنالیز محتوای 23 میلیون پست در اینستاگرام
از مجموع 23میلیون پستی که سامانه پایشگر در یک بازه سه ماهه از فضای اینستاگرام آنالیز نموده است تقسیم بندی کلی این محتواها شامل مباحث مذهبی، سبک زندگی، تبلیغات و... می گردد. بر اساس این پژوهش بیش از یک چهارم محتواهای پستها در مورد سبک زندگی است.حدود یک پنجم در حوزه تبلیغاتی و بازاریابی و حدود یک پنجم هم پستهای هنری یا مربوط به هنرمندان است. محتواهای دینی عقیدتی در رتبه چهارم قرار گرفته است و درصد آن نسبت به محتواهای ورزشی، تفریح و موضوعات اجتماعی بیشتر است.
منبع: زندگی روز