راهنمای حمل و نقل در سوئیس

به گزارش وبلاگ کارسیس، سوئیس کشوری پیشرفته و مدرن است و دور از انتظار نیست که سیستم حمل و نقل در سوئیس نیز بسیار کارآمد و پیشرفته باشد. سیستم حمل و نقل عمومی سوئیس بسیار ایمن، مطمئن و کارآمد است و با داشتن طیف وسیعی از وسیله ها از قبیل قطار، تراموا، اتوبوس، تاکسی و حتی قایق، می توانید به راحتی به سرتاسر این کشور زیبا سفر کنید.

راهنمای حمل و نقل در سوئیس

اگر شما نیز در حال برنامه ریزی هستید تا یا به صورت انفرادی و یا با شرکت در تور سوئیس به این کشور سفر کنید و از جاهای دیدنی سوئیس بازدید کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله از وبلاگ ققنوس در تلاشیم تا یک راهنمای جامع از سیستم حمل و نقل در سوئیس برای شما ارائه کنیم.

درباره سیستم حمل و نقل در سوئیس

سیستم حمل و نقل عمومی در سوئیس بسیار امن، قابل اطمینان، کارآمد و پاکیزه است و به شما یاری می نماید بدون داشتن خودروی شخصی، به راحتی به سرتاسر این کشور سفر کنید. سیستم ترابری در سوئیس علاوه بر خطوط پیشرفته اتوبوس، قطار و تراموا، مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری گسترده ای در سراسر سوئیس را نیز شامل می شود.

تمامی وسیله های سیستم حمل و نقل در سوئیس از قبیل اتوبوس ، قطار، تراموا، قایق ها، تله کابین ها و … بخشی از یک شبکه حمل و نقل کاملا گسترده و برنامه ریزی شده هستند که می توانید تمامی اطلاعات و زمانبندی های آنها را به صورت آنلاین و یا به وسیله دفاتر گردشگری مشاهده کنید.

به همین علت است که گردشگران علاقه بسیار زیادی به سیستم حمل و نقل در سوئیس دارند زیرا باعث می شود سفری لذتبخش و بدون دردسر را تجربه نمایند. با استفاده از این سیستم پیشرفته و بعلاوه تعامل بالا با دیگر کشورهای اروپایی، با یک سفر کوتاه یک خود را به میلان، پاریس، بارسلونا و یا هر جای دیگر در قاره سبز برسانید.

بعلاوه یکی دیگر از مزایای حمل و نقل عمومی در سوئیس، سازگاری بالا با طبیعت و مقدار پایین آلودگی ناشی از این وسایل است.

سفر با قطار در سوئیس

شبکه حمل و نقل ریلی در سوئیس بسیار پیشرفته و سازماندهی شده است و شما را تقریبا به هر جایی که بخواهید خواهد برد. چه هدف سفرتان کاری باشد و چه تفریحی، راه آهن فدرال سوئیس طیف گسترده ای از انتخاب ها را پیش روی شما خواهد گذاشت.

برای سوار شدن به قطارهای سوئیس 2 نوع بلیت درجه یک و درجه دو وجود دارد که می توانید با توجه به نیازتان هر کدام را بخرید. بعلاوه اعتبار بلیت قطارهای سوئیس بر اساس مقدار مسافت طی شده محاسبه می شود. جالب است بدانید که بلیت های شهری (City Tickets) قطارهای سوئیس شامل اعتبار یک روزه استفاده از اتوبوس و تراموا نیز می شوند.

بعلاوه در نظر داشته باشید که قوانین حمل و نقل در سوئیس نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمی تفاوت دارد. به عنوان مثال بلیت قطارهای سوئیس را حتما باید پیش از سوار شدن بخرید و امکان خرید بلیت درون قطار وجود ندارد.

پیشنهاد می کنیم در ابتدای سفر خود به سوئیس، یک Swiss Pass بخرید. با داشتن این کارت هم می توانید از وسایل مختلف حمل و نقل در سوئیس استفاده کنید و هم از تخفیفات متعدد این کارت استفاده کنید.

مثال بلیت قطارهای سوئیس را حتما باید پیش از سوار شدن بخرید و امکان خرید بلیت درون قطار وجود ندارد.

تاکسی در سوئیس

به طور کلی تاکسی های سوئیس گران هستند و غیر از مواقع ضروری، پیشنهاد می کنیم از این روش حمل و نقل در سوئیس استفاده نکنید. ورودی تاکسی ها به طور میانگین چیزی در حدود 6.5 فرانک است و برای هر کیلومتر اضافه باید مبلغ 3.5 فرانک بپردازید. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت نهایی با توجه به شهر و کانتون، زمان روز، روز هفته، وسایل شما و … معین می شود.

تاکسی ها را می توانید در ایستگاه های تاکسی در فرودگاه ها (مانند فرودگاه زوریخ)، ایستگاه های قطار، مراکز خرید (مانند مراکز خرید زوریخ و ژنو) و حتی نزدیک دانشگاه های سوئیس پیدا کنید.

خرید بلیت حمل و نقل در سوئیس

یکی از انواع بلیت هایی که می توانید برای استفاده از حمل و نقل در سوئیس بخرید، Day pass نام دارد. با استفاده از این نوع بلیت، می توانید در یک روز بینهایت بار از سیستم حمل و نقل عمومی سوئیس استفاده کنید. البته باید بدانید که هر کمون برای هر ماه تعداد محدودی از این بلیت ها را ارائه می نماید.

بعلاوه سیستم حمل و نقل سوئیس بلیت های هفتگی، مماهانه و سالانه می فروشد. اگرچه این بلیت ها تنها برای منطقه ها خاصی اعتبار دارند، اما برای افرادی که به صورت مکرر و منظم از سیستم حمل و نقل در سوییس استفاده می نمایند بسیار کاربردی و به صرفه است. به عنوان مثال برای خرید بلیت های یک ساله، تنها کافیست هزینه 9 را پرداخت کنید.

اما برای خرید بلیت حمل و نقل در سوئیس، راه های متفاوتی پیش روی شما خواهد بود. این بلیت ها را می توانید از باجه های فروش بلیت، دستگاه های فروش بلیت اتوماتیک، به صورت آنلاین و بعلاوه به وسیله اپلیکیشن موبایل بخرید. بیشتر ایستگاه ها به دستگاه های فروش بلیت اتوماتیک لمسی مجهز هستند که به چند زبان مختلف ترجمه شده اند. بعلاوه برای خرید بلیت از بعضی از این دستگاه ها، می توانید به جای کارت اعتباری از پول نقد هم استفاده کنید.

امروزه تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در سوئیس به درهای اتوماتیک تازه مجهز هستند. درهای این وسایل 3 باز می مانند و اگر مسافری در نزدیکی در نباشد یا دکمه آن را فشار ندهد، در به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد.

همانگونه که گفتیم تقریبا هیچکدام از وسایل حمل و نقل عمومی در سوئیس به سیستم بلیت فروشی درون وسیله مجهز نیستند و باید پیش از سوار شدن بلیت را بخرید. در غیر اینصورت با جریمه های بسیار سنگینی روبرو خواهید شد. البته در صورتی که قصد داشتید سوار اتوبوس های زرد رنگ شوید، می توانید از خود راننده بلیت را بخرید.

بعلاوه برای سوار کردن بچه ها زیر 6 سال، کالسکه و بار نیازی به پرداخت هزینه نیست. اما باید بدانید برای حیوانات خانگی باید بلیت نیم بها تهیه کنید.

در ادامه آنالیز سیستم حمل و نقل در سوئیس، قصد داریم حمل و نقل عمومی دو شهر زوریخ و ژنو را نیز آنالیز کنیم:

حمل و نقل عمومی در زوریخ

در این مرحله به سراغ یکی از مهمترین و بزرگترین شهرهای سوئیس می رویم؛ زوریخ. اگرچه معمولا فواصل در شهر زوریخ کوتاه هستند، اما این شهر به یکی از برترین و کارآمدترین سیستم های حمل و نقل در سوئیس مجهز است و سیستم حمل و نقل عمومی زوریخ می تواند حسابی به شما یاری کند، بخصوص در اوقاتی که شرایط آب و هوایی چندان مساعد نیست و امکان پیاده روی وجود ندارد.

پیش از هر چیز باید بدانید که ترابری ریلی در سوئیس بر پایه کانتون است و شبکه حمل و نقل کانتون زوریخ (ZVV)، به منطقه ها مختلفی تقسیم شده است. در واقع هنگامی که شما بلیت حمل و نقل عمومی سوئیس را خریداری می کنید، بلیت برای یک منطقه را خریداری می نماید، نه بلیت برای یک سفر.

شبکه حمل و نقل شهر زوریخ (VBZ) یک منطقه است که با شماره 110 تعیین می شود و برای سفر درون آن، باید بلیت مخصوص آن را بخرید. بلیت های سیستم حمل و نقل زوریخ اعتبار زمانی دارند؛ بلیت یک ساعته 4.30 فرانک سوئیس قیمت دارد و اگر فکر می کنید سفرهای بیشتری انجام خواهید داد، بهتر است بلیط 24 ساعته بخرید که قیمت آن 8.60 فرانک سوئیس است و باعث می شود در هزینه های خود بسیار صرفه جویی کنید.

البته در نظر داشته باشید که کوه اوتلیبرگ (Uetliberg) که از جاذبه های گردشگری پرطرفدار زوریخ است و بعلاوه فرودگاه زوریخ، در منطقه 110 قرار ندارند و برای سفر به آنها باید بلیت های جداگانه ای بخرید که قیمت بلیت یک ساعته آن 4.20 فرانک سوئیس و 24 ساعته آن 8.20 فرانک است. اگر بلیت مناسب هر سفر را خریداری نکنید و مسئولان حمل و نقل عمومی در سوئیس متوجه این موضوع شوند، جریمه ای به مبلغ 90 فرانک سوئیس برای شما اعمال خواهند کرد، پس بهتر است حسابی به این موضوع توجه داشته باشید.

خوشبختانه بلیت حمل و نقل عمومی زوریخ برای تمام وسایل نقلیه از جمله قطار، تراموا و اتوبوس یکسان است و در همه وسایل می توانید از آنها استفاده کنید. استفاده بچه ها زیر 5 سال از سیستم حمل و نقل در سوئیس رایگان است و افراد 6 تا 16 نیز هزینه کمتری نسبت به بزرگسالان پرداخت خواهند کرد.

حمل و نقل عمومی در ژنو

ژنو دیگر شهر سوئیس است که حمل و نقل عمومی آن را آنالیز خواهیم کرد. سیستم حمل و نقل عمومی در ژنو نیز مانند دیگر شهرهای سوئیس، بسیار پیشرفته و مدرن است و همراه خوبی در سفر به این شهر به شمار می رود و با آن می توانید به هر گوشه ای از شهر سفر کنید. در واقع مزیت اصلی حمل و نقل عمومی در سوئیس، گستردگی بالا و پایین بودن حوادث حمل و نقل در سوئیس است.

سیستم حمل و نقل عمومی در ژنو، UNIRESO نامیده می شود که تمامی وسایل حمل و نقل را شامل می شود و مهمترین عنصر آن، 6 خط تراموای ژنو است. علاوه بر تراموا، اتوبوس و تاکسی های دریایی را نیز شامل می شود.

بلیت های یک ساعته حمل و نقل عمومی ژنو معادل 3 فرانک سوئیس است و در صورتی که بلیت 24 ساعته آن را بخرید، باید 10 فرانک پرداخت کنید.

منبع: ققنوس

به "راهنمای حمل و نقل در سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای حمل و نقل در سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید