محلول آب و وایتکس پس از 24 ساعت قابل استفاده نیست

به گزارش وبلاگ کارسیس، یک متخصص عفونی گفت: به هیچ عنوان نباید محلول آب و وایتکسی که برای گندزدایی سطوح تهیه شده بیش از 24 ساعت نگهداری گردد.

محلول آب و وایتکس پس از 24 ساعت قابل استفاده نیست

به گزارش خبرنگار باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مصرف انواع مواد شوینده برای ضدعفونی کردن سطوح در این روز ها بیشتر شده، اما در هنگام استفاده از بعضی مواد ضدعفونی نماینده باید نکاتی بهداشتی را رعایت کنیم تا با اقدامات نامناسب سلامتی خود و اطرافیانمان را به خطر نیندازیم.

معصومه بیانی متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره مواد ضدعفونی نماینده های خانگی، گفت: دو ماده الکل و کلر (آب ژاول یا وایتکس) به صورت عادی خاصیت گندزدایی دارند و برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می گیرند.

این متخصص عفونی درباره استفاده از وایتکس، اظهار کرد: بهترین روش ضدعفونی برای افراد استفاده از آ ب و وایتکس است، زیرا مقرون به صرفه بوده و تهیه آن آسان است.

بیانی اضافه کرد: در شرایط مختلف نسبت های خاصی از محلول آب و وایتکس را برای ضدعفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می دهیم.

او درباره روش تهیه محلول آب و وایتکس، تاکید نمود: افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می نمایند باید برای ضدعفونی کردن سطوح با وایتکس نسبت یک به 19، یا 4 قاشق غذاخوری وایتکس به علاوه یک لیتر آب را تهیه نمایند و اطراف تخت و میزی که بیمار استفاده می نماید را با این محلول ضدعفونی نمایند.

این متخصص عفونی ادامه داد: افرادی که در شرایط عادی از محلول آب و وایتکس استفاده می نمایند و مراقبت از بیمار کرونایی ندارند، برای تهیه محلول باید از نسبت یک به 49 (یک واحد وایتکس و 49 واحد آب) استفاده نمایند.

بیانی درباره سه نکته ای که در استفاده از محلول آب و وایتکس باید به آن توجه گردد، گفت: باز کردن در و پنجه ها هنگام استفاده از محلول، استفاده از آب جوشیده سرد شده برای محلول و نگه نداشتن بیش از 24 ساعت محلول آب وایتکس از جمله نکاتی است که حتما باید هنگام استفاده از این محلول رعایت گردد.

او اضافه کرد: محلول آب و وایتسکی که خودمان برای ضدعفونی تهیه می کنیم، بیشتر از 24 ساعت قابلیت نگهداری در منزل را ندارد، حتما باید دور از نور آفتاب قرار داده گردد و پس از 24 ساعت غیر قابل استفاده است.

این متخصص عفونی ادامه داد: حتما هنگام استفاده از مواد کلردار در و پنجره اتاق باز گردد و اگر تهویه ای وجود دارد، تهویه روشن گردد؛ زیرا خود کلر باعث آسیب رسانی به ریه می گردد و این امر نگران نماینده است.

بیانی توضیح داد: بسیاری از خانم های خانه دار که وسواسی هستند تصور می نمایند اگر نسبت محلول آب و وایتکس بالاتر باشد، گندزدایی بیشتری اتفاق می افتد، اما اینگونه نیست و فقط کلر باعث آسیب به ریه فرد می گردد.

او ادامه داد: هنگام ضدعفونی کردن سطوح با محلول آب و وایتکس فرد حتما باید از ماسک استفاده کند. همچنین اسپری کردن این محلول حتما باید از عینک هم استفاده کرد؛ زیرا بخار کلر می تواند باعث آسیب جدی به ریه و مخاط بدن گردد.

این متخصص عفونی اضافه کرد: الکل موجود در داروخانه ها الکل 96 درصد است در صورتی که الکلی که برای ضدعفونی احتیاج داریم الکل اتانول یا اتیلیک 70 درجه است.

بیانی ادامه داد: برای به دست آوردن اتانول 70 درصد 3 لیوان الکل به علاوه یک لیوان آب را باید مخلوط کرد. برای تهیه این محلول حتما باید از آب جوشیده سرد شده استفاده گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "محلول آب و وایتکس پس از 24 ساعت قابل استفاده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محلول آب و وایتکس پس از 24 ساعت قابل استفاده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید