اگر عربستان از راستا غلط بازگردد آغوش ما برای مذاکره باز است

به گزارش وبلاگ کارسیس، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هدف از سفر هیأت طالبان به تهران مصاحبه درباره صلح پایدار در افغانستان است، اظهار داشت که ایران برای صلح افغانستان سرمایه گذاری زیادی انجام داده و در دهه های گذشته میزبان میلیون ها افغانستانی بوده است.

اگر عربستان از راستا غلط بازگردد آغوش ما برای مذاکره باز است

به گزارش وبلاگ کارسیس از تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر خارجه، هدف از سفر هیات طالبان به ایران را مصاحبه درباره فرایند صلح در این کشور مطرح نمود و گفت: افغانستانی که تمام گروه ها در آن نقش داشته باشند، تنها راه حفظ ثبات پایدار در این کشور است.

سعید خطیب زاده روز سه شنبه در حاشیه آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در مصاحبه با وبلاگ کارسیس اظهار داشت که هدف سفر هیات طالبان گفت وگو درباره صلح پایدار در افغانستان است

خطیب زاده درباره سفر هیات سیاسی طالبان به ایران نیز گفت: این هیات به ریاست ملابرادر بامداد امروز وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت خارجه نهاده شد.

وی از ملاقات این هیات با وزیر خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و بعضی مسئولان دیگر در طول این سفر اطلاع داد و اضافه کرد: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در روزهای گذشته گفت و گوهایی با همتایان روس، آلمانی، افغانی و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فرایند دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در مصاحبه با هیات طالبان مورد بحث قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: برای صلح افغانستان سرمایه گذاری زیادی کردیم و در دهه های گذشته میزبان میلیون ها افغان بوده ایم.

خطیب زاده گفت: امیدواریم شرایطی فراهم گردد که بتوانیم شاهد یک افغانستان با ثبات و آرام باشیم و مردم این کشور فارغ از مسایل قومی مذهبی و جناحی در کنار هم زندگی نمایند و آنچه که به عنوان دستاورد ملت افغانستان در این سال ها به دست آمده در سرانجام این فرایند حفظ گردد.

وی با بیان اینکه موضع ایران در مورد افغانستان، هرگز وابسته به موضع آمریکا نبوده است، اظهار داشت: چه در دوره ای که دولت ترامپ سراسیمه در حال بعضی اقدامات بود و چه امروز، ایران همیشه سیاست مستقلی را دنبال نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مصاحبههای بین الافغانی تنها راه چاره پایدار برای حفظ صلح در افغانستان است، اظهار داشت: معتقدیم افغانستانی که تمام گروه ها در آن نقش داشته باشند، تنها راه حفظ ثبات در این کشور است.

خطیب زاده توضیح داد: آمریکا هم چاره ای ندارد جز اینکه به سال ها دخالت و تجاوز در افغانستان سرانجام دهد و با یک خروج مسئولانه و متعهدانه بار رنجی که به ملت های منطقه تحمیل نموده را کاهش دهد.

وی، موضع ایران را درباره بازگشت آمریکا به برجام، روشن مطرح نمود و گفت: آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه 2231 و برجام باید به تمام تحریم ها به شکل موثر سرانجام دهد و ما به بیست ژانویه 2017، روزی که این اقدامات آغاز شد، برگردیم و هیچ احتیاجی به مصاحبههای دوجانبه برای تحقق آن نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با بیان اینکه وقتی اقدامات موثر صورت گیرد، قطعاً فضای متفاوتی را شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: ما همیشه از گشایش های سیاسی در روابط با کشورهای مختلف از جمله عربستان استقبال کردیم و به محض اینکه این سیاست های غلط را اصلاح نمایند و از این جهت برگردند، آغوش ما برای مذاکره با ریاض باز است.

خطیب زاده با اشاره به این موضوع که هنوز بمباران یمن توسط عربستان و متحدانش ادامه دارد، اظهار داشت: ملت یمن زیر شدیدترین فشارها و محاصره مالی است و علاوه بر ریاض، اقدامات تهاجمی بعضی کشورهای دیگر علیه این ملت ادامه دارد و این دولت ها، به محض اینکه جهت غلط را اصلاح نمایند خواهند دید که ملت های منطقه آغوششان به روی آنها باز است.

وی گفت: قطعا گشایش در روابط ایران و عربستان می تواند مقدمه خوبی برای حل و فصل بعضی نگرانی ها میان دو کشور باشد.

منبع: جام جم آنلاین

به "اگر عربستان از راستا غلط بازگردد آغوش ما برای مذاکره باز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر عربستان از راستا غلط بازگردد آغوش ما برای مذاکره باز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید