دست یابی دانشمندان به فناوری تازه هسته ای، بدون خطر، بدون پسماند

به گزارش وبلاگ کارسیس، دانشمندان آمریکایی پیروز شده اند برای اولین بار به فناوری همجوشی هسته ای دست پیدا نمایند و دست یابی به این پیشرفت بزرگ علمی قرار است امروز سه شنبه، 22 آذر، به طور رسمی از سوی وزارت انرژی ایالات متحده اعلام گردد.

دست یابی دانشمندان به فناوری تازه هسته ای، بدون خطر، بدون پسماند

همجوشی یا گداخت هسته ای همان فرایندی است که خورشید نیز انرژی خود را به وسیله آن به دست می آورد و اکنون با دست یافتن بشر به این منبع، از این پس، راه برای رهایی از وابستگی به سوزاندن نفت و گاز هموار می گردد.

انرژی همجوشی هسته ای نه تنها آلودگی دی اکسید کربن فراوری نمی نماید، بلکه نسبت به نیروگاه های کنونی اتمی نیز مزایای بسیار بیشتری دارد، ازجمله این که انرژی خیلی بیشتری فراوری می نماید، خطر فاجعه هسته ای ندارد و زباله های رادیواکتیو بسیار کمتری فراوری می نماید.

نیروگاه های گداخت هسته ای که قرار است در آینده نزدیک ساخته شوند نیازی به غنی سازی اورانیوم و دفع پسماند خطرناک آن نیز ندارند.

در رابطه با انرژی هسته ای، دو فرایند مهم مطرح است که یکی شکافت هسته ای و دیگری همجوشی (گداخت) هسته ای نامیده می گردد. پدیده شکافت، با تقسیم هسته اصلی اتم به دو یا چند عنصر، فراوری انرژی می نماید، اما در هم جوشی هسته ای، دو هسته سبک تر ترکیب شده و هسته ای سنگین تر می سازند.

75 سال است که نیروگاه های اتمی در دنیا، همگی از فرایند شکافت هسته ای استفاده می نمایند و همجوشی هسته ای تا به امروز برای دانشمندان قلمرویی دور از دسترس مانده بود.

دانشمندان از ده ها سال پیش برای توسعه فرایند همجوشی هسته ای تلاش نموده اند و این هفته خبر رسید که خاتمه، آزمایشگاه ملی لارنس لیوِرمور در کالیفرنیای آمریکا در این راه کامیاب شده است. همزمان، شرکت جنرال فیوژن در ونکوور کانادا نیز این هفته خاطرنشان کرد به فناوری استفاده از پلاسما برای گداخت هسته ای نزدیک شده است.

تا بهره برداری کامل از انرژی همجوشی در مقیاس صنعتی هنوز راه زیادی به جای مانده اما جنرال فیوژن کانادا میخواهد نخستین نیروگاه آزمایشی گداخت هسته ای را تا 4 سال دیگر در بریتانیا بسازد و اولین نیروگاه تجاری همجوشی نیز قرار است به طور کامل تا 7 سال دیگر وارد شبکه گردد.

اریک لوفور، مدیر پروژه در کمیسیون انرژی اتمی فرانسه، به خبرگزاری فرانسه می گوید تا فراگیر شدن استفاده از این نوع انرژی در تمام دنیا احتمالا 20 تا 30 سال فاصله داریم.

به هر صورت، منظره فراگیر شدن این منبع از انرژی که پاک، فراوان و ایمن توصیف شده بسیار هیجان انگیز است و در صورت عملیاتی شدن، به رهایی دنیا از گرمایش افسارگسیخته یاری خواهد نمود.

منبع: فرارو

به "دست یابی دانشمندان به فناوری تازه هسته ای، بدون خطر، بدون پسماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست یابی دانشمندان به فناوری تازه هسته ای، بدون خطر، بدون پسماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید