کتاب درسی دانش آموزان 30 درصد گران شد ، شروع ثبت نام از شنبه؛ 9 اردیبهشت 1402
به گزارش وبلاگ کارسیس، ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان از فردا (9 اردیبهشت ماه) شروع می گردد.
به گزارش وبلاگ کارسیس، دانش آموزان میان پایه (در پایه های تحصیلی آمادگی2 (استثنائی)، اول2 (استثنائی)، اول3 (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) می توانند از فردا (شنبه) نسبت به ثبت سفارش کتب درسی به وسیله سامانه https://irtextbook.ir/ اقدام نمایند.
مهلت ثبت نام کتب درسی میان پایه ها تا 26 خردادماه ادامه دارد.
بعلاوه ثبت نام پایه های ورودی (آمادگی1 (استثنائی)، اول1 (استثنائی)، اول مقدماتی(استثنائی)، پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم) از 5 تیرماه شروع و تا 10 شهریورماه ادامه خواهد داشت.
بنابراعلام معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سال جاری قیمت کتب درسی نسبت به سال تحصیلی گذشته، 30 درصد افزایش پیدا نموده است.
متقاضیان می توانند به وسیله یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب های درسی اقدام نمایند.
1ـ با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام می گردد، مدارس می بایست آخرین شرایط اطلاعات شناسنامه ای و تحصیلی دانش آموزان را در سامانه سیدا به روزرسانی و در اولین فرصت، دانش آموزان را برای سال تحصیلی 1403-1402 ثبت نام نمایند.
2ـ دانش آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می توانند به وسیله سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام نمایند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش آموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش آموز است.
3ـ مدیران مدارس موظفند به وسیله سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش آموزان جهت کتاب های درسی انتخابی، هدیه های آسمان(ویژه اقلیت های دینی)، ضمیمه پیغام های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام نمایند.
4ـ بهای کتاب های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
5ـ کتاب های درسی دانش آموزان تمامی دوره های تحصیلی، به وسیله مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش آموز قید شده توزیع می گردد.
6ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش به وسیله سامانه به توضیح ذیل وجود دارد:
- در صورت جابه جایی دانش آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش آموز به طور اتوماتیک در سامانه اصلاح و کتاب های درسی دانش آموز در مدرسه نو تحویل داده می گردد.
- در صورت جابه جایی دانش آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه های مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب های درسی دانش آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه نو تحویل می گردد.
7ـ در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانش آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب های درسی دانش آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی نو دانش آموز به مدرسه فراهم گردد.
8ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به توضیح ذیل اقدام گردد:
- مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.
- منطقه ملزم به آنالیز و تایید حواله مرجوعی از مدرسه است.
- پس از تایید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب های درسی دانش آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه نو دانش آموز، به مدرسه فراهم گردد.
9ـ معلمان و دبیران، می توانند از تاریخ 15 مهر و دانش آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب های درسی احتیاج دارند از تاریخ اول آبان ، فرآیند سفارش کتاب های درسی را از منوی سفارش تک جلدی کتاب های درسی و بسته های آموزشی در سامانه ثبت نمایند تا به وسیله شرکت پست به آنها تحویل گردد. این خدمت تا30 بهمن ادامه خواهد داشت.
10ـ توزیع کتاب های هنرجویان شاخه فنی و حرفه ای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع است و مسئولیت کمبود کتاب به دلیل توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.
11ـ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه می بایست مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع نمایند.
اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به وسیله شماره های مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار 88309266 آماده دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سؤالات مربوط است.
منبع: همشهری آنلاین