6 نشانه که از فرا رسیدن زمان تعویض مودم ADSL خبر می دهند

به گزارش وبلاگ کارسیس، بسیاری از کاربران با مودم ADSL مانند مثلا یک یخچال رفتار می کنند و تا زمانی که این وسیله کار می کند، به استفاده از آن ادامه می دهند. اما در این میان نشانه هایی وجود دارد که اگر در مودم ADSL خود این نشانه ها را می بینید، پس دیگر بهتر است به فکر جایگزینی آن باشید.

6 نشانه که از فرا رسیدن زمان تعویض مودم ADSL خبر می دهند

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N-V4

1,090,000

تومان

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

1,561,400

تومان

خرید مودم از وبلاگ کارسیس

مشاهده همه

چرا ارتقای مودم ADSL اهمیت دارد؟

اگر خوره تکنولوژی نیستید و در کل این به این حوزه علاقه چندانی ندارید، پس عدم توجه به شرایط مودم ADSL کاملا طبیعی خواهد بود. در بیشتر خانه ها، مودم در گوشه ای قرار گرفته و بی سروصدا وظیفه اصلی خود را برای فعال نگه داشتن شبکه خانگی انجام می دهد. زمانی هم که مودم دچار مشکل می شود، معمولا یکی از اعضای خانواده آن را خاموش و روشن می کند. اما صرفا به این دلیل که مودم در مرکز توجه قرار نمی گیرد، به این معنا نیست فقط در زمان خرابی باید به آن توجه نشان بدهید.

مودم ADSL نقش مهمی برای مسائلی مانند امنیت شبکه خانگی و اطلاعات شخصی گرفته تا عملکرد اینترنت و دیگر موارد این چنینی ایفا می کند. حتی اگر مودم می تواند کار اصلی خود را انجام دهد، اما اگر این مودم بسیار قدیمی باشد، احتمالا تجربه کاربری استفاده از شبکه وای فای و در کل اینترنت را با چالش هایی روبرو می کند. بنابراین اگرچه بسیاری از کاربران معمولی متوجه این مسائل نمی شوند، اما در هر صورت در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که بهتر است به آن ها توجه کنید و در صورت برخورد با این نشانه ها، مودم ADSL را تعویض کنید.

مودم روتر بی سیم VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل Archer VR600 V3 AC2100

5,990,000 تومان

مشاهده و خرید

مودم شما داغ و پرسروصدا است

قبل از اینکه به نشانه های نامحسوس تری بپردازیم، ابتدا باید مهم ترین نشانه ای که از خاتمه عمر مودم ADSL خبر می دهد را معرفی کنیم. اگر مودم شما حین فعالیت بسیار داغ می شود، چنین اتفاقی اصلا نشانه خوبی برای شرایط آن نیست و این یعنی دستگاه موردنظر نمی تواند به تقاضاها به خوبی پاسخ دهد و ادامه این روند منجر به خراب شدن دستگاه می شود.

بیشتر مودم ها کاملا بی صدا هستند و بدون نیاز به هیچ نوع فن و خنک کننده ای می توانند انجام وظیفه کنند. اما اگر مودم شما صداهای عجیب و غریبی را ایجاد می کند، این یعنی یک یا چند تا از قطعات درون آن در حال گذراندن آخرین لحظات عمر خود هستند. از سوی دیگر اگر عمکرد مودم نرمال نیست و مثلا به طور تصادفی خاموش و روشن می شود، اتصالات به گجت های مختلف را قطع و وصل می کند، پس طبیعتا دیگر وقت خداحافظی از آن فرا رسیده است.

به طور کلی مودم ها طوری ساخته می شوند که ماه ها بدون نیاز به ریستارت و توجه باید انجام وظیفه کنند. اما اگر می بینید هر چند روز یا هر چند ساعت یک بار مودم شما با مسئله ای روبرو می شود، پس بهتر است به فکر خرید یک مودم ADSL تازه باشید.

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل Archer VR300

1,930,000 تومان

مشاهده و خرید

مودم شما دیگر آپدیت دریافت نمی کند

بیشتر اوقات مسائل مربوط به پوشش ضعیف یا قطع و وصل شدن مکرر، کاربران را به سمت خرید مودم تازه سوق می دهد و در این میان نگرانی های امنیتی برای بیشتر کاربران اهمیت چندانی ندارد. اما در این میان اگر مودم ADSL شما آنقدر قدیمی است که آپدیت فریم ور یا هیچ نوع آپدیت دیگری دریافت نمی کند، بهتر است به فکر خرید مودم تازه باشید.

به طور کلی هیچ محصولی بی نقص نیست و هر روزه آسیب پذیری ها و حفره های امنیتی تازهی کشف می شود. بنابراین مودم ها با دریافت آپدیت های مختلف، تلاش می کنند این آسیب پذیری ها را برطرف کنند. از سوی دیگر برخی از آن ها با دریافت آپدیت، امکانات بیشتری را ارائه می دهند.

زمانی که یک مودم دیگر آپدیت دریافت نمی کند، این یعنی محصول موردنظر برای شرکت سازنده مرده است و در نتیجه برای کاربر هم باید مرده باشد. البته واقعیت این است که بسیاری از شرکت ها به آپدیت مودم های خود اهمیت چندانی نشان نمی دهند. بنابراین حتی اگر مودم موردنظر عمر زیادی هم نداشته باشد، ممکن است آپدیت دریافت نکند. از سوی دیگر اگر از مودم ADSL در مکان مهمی استفاده می کنید و امنیت داده ها اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، پس چاره ای جز توجه به این موضوع ندارید.

مودم روتر ADSL2 تی پی-لینک مدل VDSL/ADSL Archer VR400-V3

2,840,000 تومان

مشاهده و خرید

پایین تر بودن سرعت اینترنت نسبت به سرویس دریافتی

در مورد شرایط اینترنت در ایران لازم نیست توضیحات زیادی را ارائه دهیم و تمام کاربران با مسائل مربوط به سرعت و کیفیت اینترنت در ایران آشنا هستند. اما با وجود تمام این مسائل، یک مودم قدیمی و ناکارآمد می تواند سرعت اینترنت را از حد انتظار پایین تر بیاورد. متاسفانه با توجه به اینکه در ایران با قاطعیت نمی توانیم در مورد سرعت اینترنت صحبت کنیم، بنابراین کاربران معمولی هم نمی توانند به راحتی متوجه این موضوع شوند که آیا مشکل اصلی مربوط به مودم است یا نه. در این شرایط بهترین کار تست کردن یک یا دو مودم دیگر است که طبیعتا بسیاری از کاربران چنین امکانی را ندارند.

مودم شما نمی تواند تمام دستگاه ها را مدیریت کند

شاید سال ها قبل که مودم ADSL را برای خانه خود خریداری کرده اید، می توانست به خوبی وای فای را برای چند دستگاه به ارمغان بیاورد. اما روز به روز تعداد گجت هایی که به اینترنت وای فای نیاز پیدا می کنند افزایش می یابد و مثلا می توانیم به تلویزیون های هوشمند و حتی پریز هوشمند اشاره کنیم.

مودم ADSL در زمینه سرعت اینترنت نمی تواند معجزه کند اما از سوی دیگر می تواند ارتباط پایداری را با دستگاه های مختلف برقرار کند تا حین اتصال به شبکه وای فای دچار مشکل نشود. اگر مثلا می بینید وای فای گوشی شما مرتبا قطع و وصل می شود و حین استریم ویدیو با تلویزیون هوشمند با قطعی های مکرر روبرو می شوید، این مسائل ممکن است مربوط به عدم توانایی مودم برای مدیریت همزمان چندین دستگاه باشد.

در حال حاضر تکنولوژی های تازه وای فای 6، وای فای 6E و وای فای 7 به طور معین از قابلیت های مفیدی برای بهبود ارتباط وای فای با چندین دستگاه مختلف بهره می برند. بنابراین اگر به طور همزمان می خواهید چندین دستگاه را به مودم ADSL وصل کنید و مودم شما مبتنی بر وای فای 4 یا 5 است، بهتر است آن را ارتقا دهید.

مودم روتر ایسوس مدل DSL-AX82U

5 %

15,500,000

14,800,000 تومان

مشاهده و خرید

ضعیف بودن پوشش شبکه وای فای

در کنار ضعف مودم های قدیمی برای مدیریت چندین دستگاه وصل شده، از دیگر مسائل مودم های قدیمی باید به محدود بودن پوشش شبکه وای فای اشاره کنیم که مسائل زیادی را برای کاربران ایجاد می کند. به خصوص اگر محیط موردنظر بزرگ باشد، این مسائل بیشتر احساس می شوند.

اگر در محیط خانه یا محل کار وقتی که از مودم دور می شوید به ناچار باید از اینترنت موبایل بهره ببرید، پس این یعنی مودم موردنظر در زمینه پوشش شبکه وای فای عملکرد خوبی برای شما ارائه نمی دهد. در این شرایط برخی کاربران به جای تعویض مودم، به استفاده از دستگاه های تقویت کننده شبکه وای فای روی می آورند اما این دستگاه ها در بهترین حالت چسب زخم هستند و نمی توانند مشکل اصلی را به بهترین شکل برطرف کنند. البته در این زمینه بهترین راه چاره، استفاده از مودم های مبتنی بر سیستم مش وای فای است که البته قیمت بالایی دارند و واقعیت این است که تمام کاربران نیاز مبرمی به مش وای فای ندارند.

مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224 NEW

1,500,100 تومان

مشاهده و خرید

مودم شما 5 سال قبل عرضه شده یا قدیمی تر است

دقت داشته باشید که ما در مورد تاریخ خرید حرف نزدیم بلکه به تاریخ ساخت مودم اشاره داریم. در حال حاضر انواع و اقسام مودم های بسیار قدیمی در بازار به فروش می رسند که بسیاری از آن ها قیمت پایینی هم ندارند. اما هرچقدر مودم قدیمی تر باشد، طبیعتا از تکنولوژی های تازه کمتری پشتیبانی می کند. به عنوان مثال 5 سال قبل استاندارد WPA3 معرفی گشت و در سال 2020 به عنوان یک ویژگی اجباری از طرف اتحادیه وای فای معرفی گشت. بنابراین اگر مودم شما 5 سال قبل ساخته شده یا قدیمی تر از آن است، پس طبیعتا بسیاری از ویژگی ها را از دست می دهید.

در نتیجه اگر در پی خرید مودم هستید، بهتر است به تاریخ ساخت آن هم توجه کنید تا بتوانید از تازهترین تکنولوژی های ارائه شده بهره ببرید.

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N-V4

1,090,000

تومان

مودم روتر VDSL/ADSL تی پی-لینک مدل TD-W9960-v1.20

1,561,400

تومان

خرید مودم از وبلاگ کارسیس

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

چرا ارتقای مودم ADSL اهمیت دارد؟

در بیشتر خانه ها، مودم در گوشه ای قرار گرفته و بی سروصدا وظیفه اصلی خود را برای فعال نگه داشتن شبکه خانگی انجام می دهد. اگرچه بسیاری از کاربران معمولی متوجه مسائل مودم نمی شوند، اما بهتر است به آن ها توجه کنید.

آیا داغ شدن مودم یک مشکل مهم محسوب می شود؟

اگر مودم شما حین فعالیت بسیار داغ می شود، چنین اتفاقی اصلا نشانه خوبی برای شرایط آن نیست و این یعنی دستگاه موردنظر نمی تواند به تقاضاها به خوبی پاسخ دهد و ادامه این روند منجر به خراب شدن دستگاه می شود.

اگر مودم در زمینه پوشش شبکه وای فای دچار مشکل شود، باید آن را تعویض کنیم؟

اگر در محیط خانه یا محل کار وقتی که از مودم دور می شوید به ناچار باید از اینترنت موبایل بهره ببرید، پس این یعنی مودم موردنظر در زمینه پوشش شبکه وای فای عملکرد خوبی برای شما ارائه نمی دهد. در این شرایط برخی کاربران به جای تعویض مودم، به استفاده از دستگاه های تقویت کننده شبکه وای فای روی می آورند اما این دستگاه ها در بهترین حالت چسب زخم هستند و نمی توانند مشکل اصلی را به بهترین شکل برطرف کنند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نشانه که از فرا رسیدن زمان تعویض مودم ADSL خبر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه که از فرا رسیدن زمان تعویض مودم ADSL خبر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید