با آبشار زیبای نیاسر در شهرستان کاشان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ کارسیس، نیاسر از شهرهای شهرستان کاشان در استان اصفهان، دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی است که یکی از زیباترین و پرطرفدارترین آن ها آبشار زیبای نیاسر است.

با آبشار زیبای نیاسر در شهرستان کاشان آشنا شوید

آبشار نیاسر در فاصله 53 کیلومتری شمال غربی کاشان، در شهر نیاسر قرار گرفته است. این آبشار در محله قدیمی به نام سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده و چشم انداز بی نظیری را به رخ بازتماشامایندگان می کشاند. آبشار نیاسر در فصل بهار، پر آب تر از هر زمان دیگیری از سال است و از ابتدای اردیبهشت تا اواخر خرداد، پذیرای علاقه مندان به طبیعت گردی است. این آبشار یکی از جاهای تماشای کاشان است که در اواسط اردیبهشت به یکی از منطقه ها پربازدید ایران تبدیل می گردد و در تورهای یک روزه کاشان به آن سر می زنند.

اگر شما هم دوست دارید پیش از خاتمه فصل گلابگیری به نیاسر سفر کنید و این آبشار را هم در کنار بازدید از جشنواره گلاب گیری کاشان ببینید، می توانید برترین تورهای گلابگیری کاشان را از طریق آژانس های مسافرتی همکار وبلاگ کارسیس پیدا و تور مدنظرتان را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

با وبلاگ کارسیس همراه باشید تا با این آبشار زیبا بیشتر آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی آبشار

این آبشار در شهر تاریخی نیاسر (شهری در حدود 130 کیلومتری شمال غرب کاشان) و به طور دقیق تر در محله قدیمی سرکمر (شهید بهشتی) واقع شده است.

آبشار نیاسر

همان طور که اشاره نمودیم این آبشار در محله سرکمر واقع شده و آب آن از چشمه تالار (اسکندریه) که در کنار چارطاقی (آتشکده ساسانی) قرار گرفته است، سرچشمه می گیرد؛ چشمه ای که شاید بتوان گفت نیاسر تمام قدمت و تاریخ خود را مدیون آن است. دو سوم از آب این چشمه به طرف آبشار و از آنجا به دشت های نیاسر جاری می گردد و یک سوم هم به محله نو می رود.

نوع سنگ های بدنه و سنگی که آبراهه آبشار را تشکیل می دهند، آهکی و رسوبی هستند که به علت انحلال سنگ آهک از طریق جریان های زیرزمینی و البته گذشت سالیان طولانی، بافتی بسیار زیبا مانند استالاکتیت ها (رسوبات آهکی به شکل قندیل که در سقف غارها یافت می شوند) و استالاکمیت ها (رسوبات آهکی مخروطی که از کف غارها رشد می نمایند) در بدنه آبشار ایجاد شده که چشم هر بیننده ای را می نوازد.

شواهدی مانند بقایای خزه های قدیمی و تعدادی آبراه به همراه گفته های اهالی محل، گواه تغییر جهت آبشار در گذشته است. آب این آبشار در پاییز کمترین اندازه را دارد و در فصل زمستان به بیشترین اندازه خود می رسد. ارتفاع آبشار از پای آن تا قسمتی که آب سرازیر می گردد 25 متر و از پای آبشار تا عمارت کوشک 53 متر است.

در جهت آبشار 13 آسیاب وجود داشته که گفته می گردد 3 یا 4 عدد از آن ها تخریب شده اند و از مابقی هم جز یک آسیاب فعال در پای آبشار، چیز زیادی به جا نمانده است.

محله ای که آبشار نیاسر در آن قرار گرفته است یکی از محله های تاریخی - فرهنگی نیاسر و حتی کشور است که علاوه بر آبشار شامل عناصر دیگری مانند جهت پله ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن است. به علاوه در کنار آبشار هم یک ورودی به سمت غار رئیس نیاسر وجود دارد که اگر به تماشا آبشار رفتید تماشا این غار نیز خالی از لطف نیست.

در کتاب آیین مهر آمده است که آب در آیین میترا دارای اهمیت زیادی بوده و یکی از آداب پیروان مهر شست وشو و غسل بوده که برای شرکت در مراسم ستایش مهر افراد می بایست تا مدت چند شبانه روز با آدابی خاص خود را شست وشو می دادند و ضربات تازیانه را هم تحمل می کردند. در مهرابه ها هم چاه آب یا چشمه های جوشان وجود داشته و به این علت کف مهرابه ها را حفر می کردند. آبشار نیاسر هم گواه دیگری است که احتمالا غار نزدیک آن معبدی متعلق به پیروان آیین میترا بوده است.

امروز هم اهالی محله سرکمر و برزه زن در روز عید قربان در کنار چشمه اسکندریه، گاوی را قربانی می نمایند تا خون آن را به آب بریزند و همراه آبشار به قسمت های دیگر برود، زیرا اعتقاد دارند سبب پربرکت شدن و پرآبی می گردد.

علاوه بر این منظره ها زیبا و چشم اندازهای فوق العاده در آبشار نیاسر، گیاهان دارویی هم در این مکان یافت می شوند که هرکدام خواص مخصوص به خود را دارند. گیاهانی مانند: پر سیاوش که برای سردرد و سینه درد است، علف شوره برای کمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار که از آن برای پا درد استفاده می نمایند، علاوه بر این گیاهان، طبیبان در گذشته از گرد سنگی که آبراه روی آن به وجود آمده به عنوان مرهم زخم استفاده می کردند. از درختانی هم که در اطراف آبشار وجود دارند می توان به درخت عرعر، بید شیرین، توت شمرونی و مو اشاره نمود.

امیدواریم بتوانید از شهر تاریخی نیاسر که یکی از مهم ترین مراکز فراوری گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی است، تماشا کنید و البته حتما سری به آبشار زیبای نیاسر بزنید و تجربیات خود را با وبلاگ کارسیس در میان بگذارید.

منبع: کجارو / anobanini.net / yjc.ir / همشهری آنلاین / مکان بین

به "با آبشار زیبای نیاسر در شهرستان کاشان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آبشار زیبای نیاسر در شهرستان کاشان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید