آنالیز ب ام و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار

به گزارش وبلاگ کارسیس، در اواخر دهه هفتاد ب ام و برای ساخت یک سوپر اسپرت احتیاج به شریکی باتجربه داشت که بتواند با اتکای به دانش و مهارت آن، محصولی تازه بسازد و این شروع ماجرای ساخت ب ام و M1 بود.

آنالیز ب ام و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار

شرکت ب ام و - ام (BMW M GmbH) زیر شاخه یکی از بزرگ ترین خودروسازی های جهان یعنی بی ام و است که منحصرا به طراحی و ارتقای محصولات بی ام و به خودروهای اسپرت مشغول است. حرف M در اصل از موتور اسپرت (Motorsport) می آید و مجموعه ای از فراوریات این شرکت را در بر می گیرد.

در شروع، این شاخه برای سامان دادن به خودروهای مسابقه ای ب ام و به وجود آمد. اولین محصول آن نیز، ارتقاء دادن و بهینه سازی ب ام و 3.0 CS برای مسابقات بود. ب ام و 3.0 در ایران به ب ام و 3000 و ب ام و شکاری معروف شد و به راستی که از زیباترین مدل های ساخته شده به وسیله ب ام و تا امروز است. البته انتخاب نام شکاری برای این مدل ب ام و در ایران برای من معلوم نیست.

دوستداران خودرو در ایران و البته تمامی جهان به این مدل اقبال فراوانی نشان دادند. مدل 3000 و پس از آن مدل 2002 مورد توجه ویژه علاقه مندان جدی اتومبیلرانی در ایران قرار گرفتند. حتی امروز هم می توان نمونه هایی از 2002 را در مسابقاتی که در ایران برگزار می گردد، دید؛ خودروهایی که با سلیقه و دقت زیادی نگهداری شده اند و هنوز به خوبی مسابقه می دهند.

بیشتر بخوانید: آنالیز فراری 250 جی تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری

نمای پشتی ب ام و M1

اما جدی ترین پروژه با خودروی ب ام و M1 با شماره بدنه E26 شروع شد. در اواخر دهه هفتاد ب ام و برای ساخت یک سوپر اسپرت احتیاج به شریکی باتجربه داشت که بتواند با اتکای به دانش و مهارت آن، سوپر استار ب ام و را بسازد. پس لامبورگینی وارد توافقی با ب ام و - ام برای ساخت خودرویی بر اساس طرح تصویبی (Homologate) شد. این گونه طرح ها برای به کارگیری فناوری جدیدی که تا به امروز سابقه نداشته یا ساخت خودرویی برای بازارهای خاص در مراجع تصمیم گیرنده صنعت خودرو به تصویب می رسند.

این همکاری در تمام طول مدت طراحی تا رسیدن به خط فراوری ادامه داشت، ولی لامبورگینی درست پیش از راه افتادن خط فراوری به دلایل مسائل اقتصادی از شراکت خارج شد و ب ام و کل پروژه را با هفت نمونه ساخته شده یک جا خرید و مهندسین ایتالیایی ای که از لامبورگینی جدا شده بودند، در نزدیکی همان کارخانه طرح را تا تکمیل شدن آن ادامه دادند.

بدنه ب ام و M1 را جیورجتو جوجیارو (Giorgetto Giugiaro) طراح معروف ایتالیایی که طرح بسیاری از پیروز ترین خودروهای جهان از او است، طراحی کرد. به هر صورت و بدون حضور لامبورگینی کار فراوری این خودروی زیبا و بی نظیر از 1978 پا گرفت و تا سال 1981 کمتر از 500 دستگاه از آن ساخته شد و از این حیث این خودرو، ماشینی کمیاب محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید: آنالیز فورد GT40 مدل 1965؛ فورد علیه فراری

تصویری از داخل ب ام و M1

ب ام و M1 اولین خودروی موتور وسطی است که ب ام و فراوری کرد و پس از آن ب ام و دیگر خودروی موتور وسط فراوری نکرد تا سال 2014 که مدل i8 را به بازار فرستاد و از این نظر M1، پدر i8 محسوب می گردد.

ب ام و ام 1 در دو نسخه خیابانی و توربو شارژر عرضه شد؛ هر دو با موتور سه و نیم لیتری شش سیلندر و سیستم انژکتوری مکانیکی ساخت کمپانی کوگل فیشر، اولی با خروجی 273 اسب بخار و دومی با توان 850 اسب بخار. از 453 خودروی M1 تعداد بیست دستگاه برای رِیس و با نام BMW M1 Procar ساخته شد و در دو سال متوالی یعنی سال های 1979 و 1980 توانست جوایز قهرمانی مسابقات جهانی را از آن خود کند. پس از آن، تیم های دیگری از این خودرو در مسابقه های ملی استفاده کردند و غالبا بر سکوی اول تا سوم ایستادند.

اکنون در سراسر جهان، تعداد اندکی از این خودروها در دست مجموعه داران به جای مانده که تقریبا هیچ کدام حاضر به فروش آن نیستند. قیمت هایی که بر نمونه های انگشت شمار فروشی آن ها می گذارند ارقام نجومی بیش از نیم میلیون دلار است. این رقم بر پایه سلامت و اصالت خودرو تا بیش از یک میلیون دلار هم افزایش پیدا می نماید.

ب ام و از دهه بیست میلادی تا به امروز که در عرصه فراوری خودرو و موتور سیکلت فعال بوده، همیشه خوشنام و قابل اطمینان به جای مانده است. بیشتر فراوریات این خودروساز زیبا و راحت و مطمئن هستند و نمی توان آن ها را در جمع برترین ها به حساب نیاورد. ب ام و M1 یک سوپر استار تمام عیار از ب ام و محسوب می گردد.

***

شما می توانید از آخرین قیمت خرید و فروش خودروهای ب ام و در بخش آگهی های خودرو در سایت وبلاگ کارسیس مشاهده کنید. بعلاوه، اگر به خودروهای کلاسیک علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی هم نگاهی بیاندازید.

منبع: بلاگ دیوار

به "آنالیز ب ام و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ب ام و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید