بلیت هواپیما گران نمی گردد ، تنها 10 درصد از پروازهای جهان انجام می شوند ، شرکت های هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند
به گزارش وبلاگ کارسیس، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از حوزه های حمل ونقلی دچار مشکل شده اند به طوری که صنعت حمل ونقل هوایی در بازه ای از زمان با کاهش چشمگیر جابه جایی مسافران رو به رو شد. البته بعد از مدتی محدودیت ها برداشته و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی الزامی شد. در همین زمینه گفت وگویی با رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری را انجام داده ایم.
وبلاگ کارسیس نوشت:
با ورود ویروس کرونا آخرین شرایط حمل و نقل در بخش هوایی دنیا به چه شکلی است؟
تمامی کشورهای دنیا هم اکنون درگیر ویروس کرونا هستند، یکی از مدل های حمل و نقلی که در جهت توسعه مالی کشورها نقش معین نماینده و بسیار موثری دارد حمل و نقل هوایی است که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بخش عمده ای از این مدل درگیر این ویروس شده است.
آیا میزان حمل ونقل هوایی در دنیا کاهش یافته است؟
در این شرایط شاهد کاهش چشمگیر حمل و نقل هوایی هستیم به طوری که از ابتدای شیوع کووید 19 تا به امروز تنها 10 درصد از پروازها امکان انجام داشت که از این میزان هم بخشی از آن ها پروازهای موردی و برنامه ای بوده است.
آیا برداشته شدن محدودیت های هوایی توانسته در توسعه حمل ونقل هوایی موثر باشد؟
یکی از راه هایی که باعث بهبود شرایط مالی کشور می گردد انجام دوباره فعالیت شرکت های هواپیمایی است، توسعه این فعالیت ها هم باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور می گردد به طوری که با برداشته شدن محدودیت ها در برخی از استان های کشور و کنترل ویروس کرونا پروازها را با لحاظ شرایط مصوب ستاد مرکزی کرونا شروع کردیم.
نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در جابه جایی مسافران به چه شکلی است؟
انجام این پروازها با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل بهداشتی صورت می گیرد و ما باید بتوانیم این بخش را تقویت کنیم هم اکنون تنها راه حل پیروز در این بخش آن است که بتوانیم بر اساس پروتکل های بهداشتی پروازها را انجام دهیم البته با توجه به آن که سازمان هواپیمایی کشوری نقش حاکمیتی و مدیریتی در این زمینه دارد سعی کرد با تهیه شیوه نامه ها و اساسنامه تمامی اقدامات و راه حلهای پروتکل های بهداشتی را در این زمینه ارائه کند.
آیا تمامی شرکت های هواپیمایی باید این موضوع را رعایت نمایند؟
همه شرکت های هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند از چهاردهم تیرماه هیچ مسافری حق نداشته بدون ماسک سوار هواپیما گردد.
مسافران بخش هوایی در چند مرحله در حوزه هوایی چک می شوند؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: هم اکنون در بخش پروازی مسافران در 4 مرحله چک می شوند و باید این موضوع در تمامی حوزه ها و بخش های هوایی رعایت گردد، برای آنکه چرخ اقتصاد کشور روان تر حرکت کند باید بتوانیم از این شرایط سخت بگذریم که این مهم بدون رعایت جدی دستورالعمل ها امکان پذیر نخواهد بود.
نظر شما در مورد برخی از تصاویری که هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی گردد چیست؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که مسافران و یا مردم تصاویری ارسال می نمایند که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده و یا مسافران بدون ماسک در سالن ترانزیت و یا هواپیما حضور دارند که برخی از این عکس ها ممکن است درست نباشد و یا در آن لحظه مسافر چند دقیقه ای ماسک خود را برداشته باشد. ممکن است کروی پرواز به هنگام ورود و در طول پرواز اگر مورد مشاهده کردند که مسافری ماسک نزده باید تذکر دهند.
آیا فاصله گذاری اجتماعی در پروازها رعایت می گردد؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: این فاصله گذاری در تمامی فرودگاه ها، ساختمان های اداری و اتوبوس های این بخش تعریف و رعایت شده، اما در داخل هواپیما به دلیل آنکه دستگاه های تصفیه هوا هر سه دقیقه هوای داخل کابین هواپیما را تصفیه می نمایند بنابراین در این زمینه مسئله ای وجود ندارد. البته ملزم هستند دو ردیف آخر هر هواپیما خالی باشد تا در صورت دیدن مورد مشکوک سریع بیمار به این قسمت منتقل و اقدامات لازم صورت گیرد. در فرودگاه هم علامت گذاری جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرا شده و مسئولان فرودگاه موظف هستند که در صورتی که مسافری توصیه های و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت ننمایند از ارائه سرویس به آن ها خودداری نمایند.
سازمان هواپیمایی آیا در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی مصوبه ای ارائه نموده است؟
بر اساس مصوبه بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، که در تاریخ هشتم تیر ماه در حضور رئیس جمهوری برگزار و بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن سرپوشیده تاکید شد، سازمان هواپیمایی کشوری نیز مسافران، مشایعت نمایندگان را به استفاده از ماسک ملزم کرد. بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه ای به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی، شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره)، شرکت های هواپیمایی، خدمات فرودگاهی، فرودگاه های خلیج فارس، ماهشهر، خارک، سیری، لاوان، بهرگان، آغاجاری، گچساران، کیش قشم، ماکو، کاشان، چابهار، دزفول و جاسک استفاده از ماسک توسط مسافران و تهیه و تامین ماسک جهت ارائه به پرسنل در محیط کار از جمله ترمینال، کابین هواپیما و ایرساید را الزامی نموده است.
آیا از ورود مسافران بدون ماسک جلوگیری می گردد؟
براساس بخشنامه مذکور از ورود مسافران بدون ماسک به ترمینال ها، اتوبوس و هواپیما ممانعت می نمایند در راستای مصوبه مذکور و به منظور رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و کنترل شیوع بیماری کرونا، بخشنامه الزام اجرایی شدن استفاده از ماسک در فرودگاه ها و هواپیماها به شرکت های هواپیمایی و تمامی بخش های مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.
همه حاضران در سالن های فرودگاه ها نیز ملزم به اجرای استفاده از ماسک هستند، با توجه به اهمیت و در اولویت قرار داشتن سلامت مسافران در صنعت حمل و نقل هوایی، دفاتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری از جمله دفتر نظارت بر فرودگاه ها شرکت ها و موسسات هوانوردی، دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی و دفتر عملیات پرواز به صورت مستمر به بازرسی از فرودگاه ها و در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکل ها برخورد مقتضی انجام می گردد.
آخرین شرایط پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
انجام این پروازها منوط به برطرف محدودیت ها از سوی کشورهای خارجی است و به محض آنکه این محدودیت ها توسط کشورها برداشته گردد این پروازها هم شروع می گردد.
نحوه ضدعفونی در پروازهای خارجی به چه شکلی است؟
در تمامی پروازهای خارجی ضدعفونی هواپیماها توسط بخش های هوایی و شرکت های هواپیمایی انجام می گردد گفت: در استان هایی که شرایط قرمز در آن ها وجود دارد رعایت پروتکل و شیوه نامه های بهداشتی در این شهرها با حساسیت بیشتری انجام می گردد.
آیا ممکن است پروازهای به دلیل کرونا محدود گردد؟
در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت هایی برای انجام پرواز به این شهرها ارائه کند سازمان هواپیمایی هم این اقدامات را به صورت کامل رعایت می نمایند.
آیا نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است؟
در برخی از مسیرها نرخ بلیت هواپیما افزایش یافته است اظهار کرد: در حال حاضر شرکت های هواپیمایی هیچ برنامه و یا درخواستی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند.
در صورت مشاهده تخلف شرکت های هواپیمایی مسافران چگونه اطلاع رسانی نمایند؟
طبق این اساسنامه بای تمامی بخش های پروازی و فرودگاهی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند و در صورت رعایت نکردن این پروتکل ها مسافران می توانند گزارشات و شکایت خود را به سایت سازمان هواپیمایی کشور ارائه نمایند. مسافران بخش هوایی هر گونه مورد خلاف در مورد پروتکل ها و هرگونه افزایش قیمت بیرون از چارچوب نرخ نامه را به وسیله سایت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.
آخرین شرایط تورهای خارجی از جمله ترکیه چیست؟
فروش بلیت تحت عنوان تور خارج از کشور منوط به نظریه عمومی کشورهای مختلف دارد در حال حاضر کشورهای که همیشه مقصد جهانگردی بوده است پذیرای مسافران نیست. ایجاد تعهد برای مسافران قبل از فراهم شدن شرایط لازم برای پروازهای خارجی برخورد قانونی در پی خواهد داشت .در حال حاضر کشور ترکیه پذیرای اتباع خود، مسافرینی که تبعیت آن کشور و کسانی است که دارای ویزای کاری هستند خواهد بود و تبلیغات انجام تور و اعزام جهانگرد به این کشور صحتندارد و مسافران باید از صحت و سقم بلیتی که دریافت می نمایند آگاه باشند.
وظیفه شرکت های هواپیمایی درباره فروش بلیت هواپیما ها چیست؟
شرکت های هواپیمایی نیز موظفند نسبت به نحوه فروش بلیت های خود نظارت دقیق داشته باشند و پس از دریافت مجوز پرواز به کشورهای خارجی نسبت به فروش بلیت های خود اقدام نمایند همچنین صراحتا شرایط مسافرانی مورد پذیرش کشور مقصد را اطلاع رسانی نمایند.
در صورت مشاهده هرگونه فروش بلیتی که توسط مراکز فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی و چه مراکز فروش بلیت الکترونیکی که جایگاه پروازی برای آن در نظر گرفته نشده را به سازمان هواپیمایی کشوری جهت برخورد با آن ها معرفی نمایند.
شرایط پروازهای خارجی در شرایط کرونایی کشور چیست؟
شرایط انجام پروازهای خارجی منوط به شرایط شیوع بیماری آن کشورها و نوع پذیرش مسافران و شرایط اعلامی آن ها خواهد داشت.
سخن آخر
بنابراین انتظار می رود مسافران به تبلیغات مراکز فروش غیرمعتبر اعتنا ننمایند و قبل از سفر از شرایط پروازهای آن مسیرها آگاه شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir گزارش دهند.
منبع: چمدان