ریل گذاری برای آینده صنعت گردشگری اجرا شده است

به گزارش وبلاگ کارسیس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: انصافا در معاونت گردشگری کارهای زیادی انجام شد، به طوری که دستورالعمل ها، مجوزها و نظارت ها سامان دهی شده و در این بخش آرامش برقرار شد، بعلاوه امکانات خوبی فراهم و ریل گذاری برای آینده هم انجام شد.

ریل گذاری برای آینده صنعت گردشگری اجرا شده است

میراث آریا: جلسه ارائه گزارش عملکرد معاونت توریستی با حضور وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاون توریستی کشور و مدیران معاونت توریستی صبح امروز یکشنبه 20 تیر 1400 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برگزار گردید.

دکتر علی اصغر مونسان در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از معاون توریستی کشور، مدیران و کارمندان معاونت توریستی برای اقدامات صورت گرفته طی چهارسال اخیر برای صنعت توریستی کشور گفت: طی این دوره در حوزه معاونت توریستی شاهد تحول بودیم. همان طور که تمام مدیران معاونت توریستی مطرح کردند سازماندهی مجدد در این معاونت رخ داد و برنامه محور بودن هم تحقق پیدا کرد.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی توضیح داد: در دوره مدیریتی خودم کوشش کردم تا از توان افراد داخل وزارتخانه حداکثر بهره را ببرم و تمام انتصابات براساس شایسته گزینی باشد. خوشحالم هر سه معاون حوزه های تخصصی وزارت از درون مجموعه انتخاب شدند،. بعلاوه سعی کردم اختیارت حداکثری به معاونان برای انتخاب مدیران مجموعه َشان را بدهم تا بتوانند فعالیت ها و برنامه های خود را منسجم انجام دهند.

دکتر مونسان با اشاره به اصلاح ساختار در معاونت توریستی گفت: این اصلاح ساختار، برترین مدلی بود که انجام شد و دستاوردهای آن در آینده نه چندان دور نمایان می گردد. طی این مدت شاهد تنوع محصولات توریستی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بودیم.

او ادامه داد: طی چهارسال اخیر بهره برداری از اقامتگاه های بوم گردی در کنار هتل ها مزیت خوبی برای کشورمان بود که به خوبی از این ظرفیت استفاده شد. دستورالعمل هایی که طی این مدت از سوی معاونت توریستی به ادارات کل استانی ابلاغ شد، برنامه محور بود.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با اشاره به اقدامات بین المللی صورت گرفته، گفت: اقدامات خوبی در سطح بین الملل انجام شد و ارتباط خوبی هم با سازمان جهانی توریستی برقرار کردیم و صندلی ایران در این سازمان بالا رفت و این افتخار بزرگی برای ماست. به طوری که وقتی در اجلاس های مختلف بین المللی شرکت می کردیم هیئت های خارجی از کشورهای مختلف تقاضای دیدار داشتند.

او اضافه کرد: طی چهارسال اخیر پروژه های زیادی افتتاح شد، به طوریکه از 225 هتل با ستاره های مختلف بهره برداری کردیم و به ظرفیت اقامتی کشور اضافه کردیم. بعلاوه بیش از 2000 واحد بوم گردی هم افتتاح شد که در این شرایط سخت اقتصادی عدد قابل توجهی است. طی این مدت کوشش کردیم تا توریستی را سرپا نگهداریم و موجب ارتقای این صنعت با کوشش همکارانم در معاونت توریستی و ادارات کل استانی شویم.

27 هزارتوریست سلامت در سه ماهه نخست سال 1400 به کشور سفر کردند

ولی تیموری معاون توریستی کشور در ادامه این جلسه گفت: در گذشته در معاونت توریستی فعالیت های هیجانی اجرا و ریشه ای کمتر انجام می َشد، در این زمینه خلا داشتیم و کارها برنامه محور نبود. بعلاوه اداره کل برنامه ریزی و نظارت معاونت توریستی ما یک اداره بود.

او اضافه کرد: طی چهارسال گذشته دو سیاست اصلی را مدنظر قرار دادیم. در بعد بین المللی برطرف تردید سفر به ایران انجام دادیم و برروی کشورهای منطقه متمرکز شدیم، همین موضوع موجب شد تا تعداد توریستان خارجی افزایش پیدا کند. سیاست بعدی ما در عرصه داخلی، توزیع سفر در سطح جغرافیایی کشور بود و آن را به اسم سیاست اصلی انتخاب و دو برنامه برای آن اجرا کردیم یکی تنوع محصولات و دیگری ساماندهی رویدادها در تقویم بود.

تیموری توضیح داد: در سند راهبردی توریستی برای 24 دستگاه 72 حکم گرفتیم، این احکام روابط دستگاه توریستی را با دستگا ه هایی که به اسم فرابخشی در این صنعت نقش دارند، تعیین می نماید. طی این مدت توانستیم دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری را در کنار هم قرار دهیم.

معاون توریستی کشور گفت: 27 هزار نفر در سه ماهه نخست امسال در قالب توریستی سلامت با رعایت پروتکل های بهداشتی به کشورمان سفر کردند.

او ادامه داد: استراتژی بازاریایی را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس آماده کردیم و در 35 شاخص اصلی، اطلاعات را جمع آوری و بازارهای هدف را تعیین کردیم. بعلاوه استانداردسازی تبلیغاتی را در نمایشگاه های بین المللی در مورد فراوری محتوا انجام دادیم و اطلاعات هم به روزرسانی شد و برای توریستی فرهنگی و تاریخی، سلامت، روستایی، کشاورزی و… محتوای موضوعی تهیه و چارچوب و شیوه نامه برای آن ها آماده کردیم.

تهیه منشور حقوق توریست

تیموری از تهیه منشور حقوق توریست اطلاع داد و توضیح داد: به وسیله معاونت حقوقی ریاست جمهوری این منشور را آماده کردیم. منشور کاملی است و در سه موضوع حقوق توریست، حقوق جامعه محلی و حقوق ارائه کننده خدمات توریستی در نظر گرفته شده است.

انتخاب وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی به اسم دستگاه برتر در دولت الکترونیک

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و منابع در ادامه گفت: با اقداماتی که دوستان در حوزه معاونت توریستی انجام دادند از حیث منابع انسانی در معاونت توریستی یکی از آرام ترین معاونت ها وزارتخانه را داشتیم. انصافا طی این مدتی که همکاران این مجموعه را مدیریت کردند، مسئله خاصی در حوزه منابع انسانی نداشتیم و این یکی از ویژگی های خوب این بخش بود که رعایت شد.

او اضافه کرد: در بحث های اقتصادی سالم ترین حوزه وزارتخانه را داشتیم و نکته ای در این خصوص نشنیده ایم و تا به امروز مسئله ای در این زمینه نداشتیم که نشان دهنده سلامت این حوزه است. در ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور هم این سازمان کمترین پرسش را از معاونت توریستی وزارتخانه داشته است.

خیاطیان توضیح داد: دوستان ما در سازمان بازرسی کل کشور نگاهشان به معاونت توریستی، بیشتر مبنی بر گزارش هایی بود که همکارانم در قالب بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که صادر نموده بودند. تمامی این موارد از تخلفات احتاقتصادی جلوگیری می کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع اعلام کرد: در حد توان خود در کنار دوستان در معاونت توریستی برای ایجاد سامانه های مختلف بودیم و این از اقدامات حوزه فناوری اطلاعات مان بود که رقم خورده است.

او اضافه کرد: هفته گذشته ارزیابی دولت الکترونیک را در سال 1399 داشتیم، با نگاهی که نسبت به حوزه فناوری اطلاعات وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی داشتند به اسم دستگاه برتر در دولت الکترونیک انتخاب و معرفی شدیم. فعالیت هایی که در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اتفاق افتاده است منجر شده تا به اسم دستگاه برتر انتخاب شویم.

کوشش کردیم در صدور فرآیندهای سرمایه گذاری تسریع گردد

علیرضا رحیمی مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و منطقه ها نمونه توریستی در ادامه با اشاره به حوزه سرمایه گذاری در بخش توریستی گفت: در حوزه سرمایه گذاری چارچوب نداشتیم، سعی کردیم چارچوب تعیینی برای آن تهیه گردد و با برنامه ریزی پیش برویم. بعلاوه در صدور فرآیندها تسریع کنیم.

او اضافه کرد: به سرعت آیین نامه و دستورالعمل ها را مورد بازنگری قرار دادیم تا موانع قانونی وجود نداشته باشد و هماهنگی با سایر دستگاه ها ایجاد گردد.

بازارهای منطقه اولویت توسعه توریستی خارجی بود

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه توریستی در ادامه گفت: بیش از دو دهه در این صنعت مشغول به کار هستم. در گذشته در زمینه توسعه توریستی خارجی و بازاریابی کارهایی که انجام می شد بدون برنامه ریزی بوده است. بیشتر تمرکز بر روی جذب توریستان اروپایی بود.

او اضافه کرد: خوشبختانه در چهارسال اخیر به سمت نقشه راه برای توسعه توریستی رفتیم و برای نخستین بار به شکل علمی بازارهای هدف را با اولویت بازارهای منطقه، تعریف و بر روی آن کار کردیم و نتایج خوبی هم در این خصوص بدست آوردیم. به طوری که تبلیغات مان هم به سمت این بازارها رفت.

اژدری توضیح داد: در عرصه دیجیتال هم به سمت فراوری محتوا رفتیم. یکی از آرزوهایمان این بود صنعت توریستی وب سایت خوبی داشته باشد به همین علت ویزیت ایران را راه اندازی کردیم که پیشرفت خوبی دارد، البته نقص های هم دارد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه توریستی اسم کرد: در بخش تورهای آشناسازی هم اتفاقات خوبی اتفاق افتاده است. یکی از تورهای آشناسازی با کشور روسیه بود که لغو ویزا هم داشتیم.

او از برگزاری اکسپوی دبی اطلاع داد و توضیح داد: این اکسپو 9 مهر امسال برگزار می گردد و سالن 69 متر مربعی به توریستی ایران اختصاص داده شده و قرار است استان ها فراوری محتوا داشته باشند تا به صورت زنده و نمایشی برنامه اجرا کنیم.

توسعه توریستی داخل اولویت بود

سید محمد کاظم خلدی نسب دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر گفت: در مدت فعالیت خود در معاونت توریستی دوره های زیادی را گذراندم و بر روی توسعه توریستی داخلی کار کردم.

او اضافه کرد: یکی از اقداماتی که انجام دادیم پیشنهاد تبدیل همدان به اسم مرکز توریستی آسیا در سال 2017 و تبریز به اسم مرکز توریستی کشورهای اسلامی در 2018 بود.

هم افزایی میان وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با وزارت امورخارجه

محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات توریستی در ادامه اعلام کرد: طی چهارسال گذشته چندین عباراتی مانند لغو ویزا، بی تو بی، ویزیت ایران، توریستی سلامت، اقامتگاه های بوم گردی و… وارد ادبیات صنعت توریستی و تبدیل به جریان سازی شده است.

او اضافه کرد: طی این مدت هم افزایی میان دستگاه های مختلف از جمله وزارت امورخارجه ایجاد شده به طوری که اداره ای به نام اداره تسهیل توریست ورودی در این وزارتخانه تشکیل شده است.

قاسمی توضیح داد: از ویژگی های شاخص این مدت می توان به برقراری ارتباط با محافل بین المللی، اغناسازی برای لغو ویزا و برگزاری نمایشگاه های بین المللی اشاره نمود.

تشکیل اتاق فکر در تمام استان های کشور

زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی توریستی با اشاره به استقرار نظام جامع آموزشی در بخش توریستی در سطح کشور گفت: در گذشته منابع آموزشی به روز نبودند و در گذشته هفت دوره آموزش داشتیم اما اکنون به 54 دوره تخصصی آموزشی داریم.

او اضافه کرد: آموزش در سطح وزاتخانه ارتقا پیدا کرد و در سه سال گذشته 100 هزار نفر را آموزش دادیم. بعلاوه شاخص های ارزیابی را بازنگری و تهیه کردیم.

شفیعی توضیح داد: سند استراتژی برند را تدوین کردیم و اتاق فکر توریستی در تمام استان ها شکل گرفت به طوری که امروز از ظرفیت یک هزار نخبه استفاده می کنیم.

راه اندازی سامانه ثبت تور برای جلوگیری از تورهای غیرمجازه

اسماعیل برات معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات توریستی در ادامه اسم کرد: اقدامات خوبی طی سال های گذشته صورت گرفته است. در سال گذشته آیین نامه دفاتر خدمات مسافرتی را اصلاح کردیم و برای هیئت دولت برای تصویب ارسال کردیم.

او اضافه کرد: در این بخش کار ریشه ای انجام دادیم و دفاترمان را تخصصی و دستورالعمل خانه مسافرها را تهیه و ابلاغ کردیم. سامانه ثبت تور هم راه اندازی شد و جلوی تورهای غیرمجاز گرفته شد.

برات توضیح داد: سامانه توریستی سلامت راه اندازی و به شکل پایلوت اجرایی شده است، بعلاوه در این سامانه به وزارتخانه های بهداشت و امور خارجه دسترسی دادیم.

در سرانجام این جلسه با حضور دکتر مونسان و معاون توسعه مدیریت و منابع از معاون توریستی کشور و از مدیران معاونت توریستی تقدیر و تشکر شد.

منبع: توریسم آنلاین

به "ریل گذاری برای آینده صنعت گردشگری اجرا شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریل گذاری برای آینده صنعت گردشگری اجرا شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید