قانون هوای پاک بدون توجه به ظرفیت های کشور تدوین شد

به گزارش وبلاگ کارسیس، یک کارشناس آلودگی در آستانه روز ملی هوای پاک (29 دی ماه) گفت: در نگارش قانون هوای پاک اصلا به ظرفیت های کشور توجهی نکردیم و دست بالا به این قضیه نگاه کردیم.

قانون هوای پاک بدون توجه به ظرفیت های کشور تدوین شد

یوسف رشیدی در گفت و گو با وبلاگ کارسیس، درباره مطلوب اجرا نشدن قانون هوای پاک - که در سال 96 در 34 ماده تصویب شد- اظهارکرد: از کسانی که این قانون را تصویب کردند باید پرسید که چرا با توجه به شرایط واقعی کشور قانونی نوشتند که برای اجرا کردن آن توانایی کافی ندارند؟

وی اضافه نمود: ما در نوشتن قانون هوای پاک اصلا به ظرفیت های کشور توجهی نکردیم و دست بالا به این قضیه نگاه کردیم اما مسئله دیگر این است که چرا محیط زیست جزو اولویت های دستگاه های اجرایی نبوده است تا این قانون اجرایی گردد؟

رشیدی ضمن بیان اینکه برای داشتن هوای پاک صرفا اجرای قانون هوای پاک کافی نیست، تاکید نمود: خیلی موارد دیگر باید اجرا گردد تا آلودگی هوا کنترل گردد. قانون هوای پاک فقط به مسائل فنی اشاره می نماید، درصورتی که در بحث آلودگی هوا استقرار دولت الکترونیک، کاهش تقاضای سفر و دورکاری هم دارای اهمیت بالایی است. اگر این کارها را انجام ندهیم، مسائل فنی موجود در قانون هوای پاک بی اهمیت می گردد.

وی ادامه داد: نکته بعدی ذکر شده در قانون هوای پاک توسعه گسترده و مناسب حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است که تردد شهروندان با خودروهای شخصی را به تردد با وسایل حمل و نقل عمومی تغییر دهیم تا اندازه مصرف سوخت و آلودگی هوا کاهش یابد اما این بخش از قانون نیز به درستی اجرا نشده است.

معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: محیط زیست در کشور در اولویت قرار ندارد علاوه بر آن شرایط مالی حاکم بر جامعه و تحریم ها هم در اجرا نشدن قانون هوای پاک موثر هستند. مورد بعدی که بعد از اجرای قانون هوای پاک اهمیت دارد، بحث تمرکز بر صرفه جویی درمصرف انرژی و کاهش شدت انرژی است و در این زمینه نیز خیلی جای کار داریم.

وی اضافه نمود: چه در زمینه سوخت خانگی و چه در زمینه خودروها و تاسیسات نیازمند بهینه سازی و مصرف درست انرژی هستیم. این موارد باید مکمل های قانون هوای پاک باشند تا به نتیجه مطلوب برسیم. بدون استاندارد کردن خودرو و سوخت، معاینه فنی، کاهش تقاضای سفر ومصرف انرژی و استقرار دولت الکترونیک نمی توانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم.

رشیدی درباره الزام رعایت قانون هوای پاک به وسیله دستگاه های مکلف گفت: ضرورت عمل به این قانون سلیقه ای نیست. وقتی یک قانونی تصویب می گردد باید تمامی دستگاه های متولی آن را اجرا نمایند و اگر هم نمی توانند اجرا نمایند باید در آن قانون اصلاحات انجام گردد ولی اینکه قانونی تصویب گردد و اجرا نگردد، وجهه بسیار نامناسبی دارد.

وی درباره جمع آوری خودروهای فرسوده اظهارکرد: وقتی خودرویی فرسوده می گردد هم بحث ایمنی وجود دارد و هم بحث آلودگی هوا. اندازه انتشار آلودگی خودروهای فرسوده بسیار زیاد است و کاتالیست و قطعات کنترل آلودگی آن ها فرسوده می گردد بنابراین موضوع جمع آوری خودروهای فرسوده بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه نحوه اجرای موارد ذکر شده در قانون هوای پاک مشکل دارد، گفت: در قانون هوای پاک نوشته است که تمام دستگاه های حقیقی و حقوقی مکلف هستند که وسیله نقلیه فرسوده را از رده خارج نمایند اما اگر خودروهای فرسوده را از رده خارج نکردند، تکلیف چیست؟

وی ادامه داد: در تمام جهان قانونگذاری به این صورت است که ابتدا موضوع را به صورت آزمایشی اجرا می نمایند و پس از احصای نقاط قوت و ضعف آن و برطرف کاستی ها آن مورد را به عنوان قانون تصویب می نمایند اما ما اول قانون را مصوب می کنیم و بعد آن را اجرا می کنیم و پس از مواجهه با مشکلاتی، آن را اجرا نمی کنیم.

رشیدی در سرانجام توضیح داد:ما در نوشتن قوانین مشکل داریم. یک مشکل همیشگی قانون هایی که نوشته اما اجرا نمی شوند این است که سازو کار اجرایی شدن به درستی آنالیز نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قانون هوای پاک بدون توجه به ظرفیت های کشور تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون هوای پاک بدون توجه به ظرفیت های کشور تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید