معرفی تعدادی از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران

به گزارش وبلاگ کارسیس، ایران، سرزمین باستانی شگفت انگیزی است که نظیر آن را در دنیا نمی توان یافت. کشور دوست داشتنی ما آنقدر در زمینه جاذبه های گردشگری تاریخی و زیبایی های معماری، غنی و پربار است که چشم اندازهای طبیعی و پدیده های شگفت انگیز طبیعی منحصر بفرد آن اغلب نادیده گرفته می شوند. این زیبایی و شگفتی های طبیعی و مناطق تاریخی فراموش شده، آنچنان پرتعداد هستند که شما می توانید روزها و ماه های متوالی به گشت و گذار در آنها و کشفشان مشغول شوید. در این نوشتار قصد داریم تعدادی از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران یا جاذبه گردشگری ناشناخته ایران را که اغلب خود ایرانی ها هم آنها را نمی شناسند، به شما معرفی کنیم. پس، با ما در تور مجازی مکان های ناشناخته ایران همراه شوید.

معرفی تعدادی از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران

فهرست مطالب

قلعه کرشاهی در آران و بیدگلفیلبند در بابلپامنار در دزفولتالاب شادگان در شادگانتنگ رغز در دارابجنگل دالخانی در رامسردره کال جنی در طبسدره هفت غار در نیشابوردریاچه ارواح در نوشهرآبشار لوه در گالیکش

قلعه کرشاهی در آران و بیدگل

قلعه کرشاهی یکی از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران بوده که بسیاری از ایرانی ها از وجود آن بی خبرند. این قلعه که با نام قلعه دزدها نیز شناخته می گردد، در قرن نوزدهم میلادی و تا انتها دوره قاجار، مرکز عملیاتی گروهی از دزدان بشمار می رفت؛ دزدانی که در تمامی منطقه ترس و وحشت را پراکنده بودند. سردسته این دزدان، راهزنی به نام نایب حسین کاشی بود که توسط رضا خان دستگیر و کشته شد. این بنای خشتی دارای پنج برج مراقبت بوده و بازدیدنمایندگان را به سوی خود دعوت می نماید تا بتوانند روزهای رونق این قلعه و اتفاقات هیجان انگیزی که درون آن رخ می دادند را تصور نمایند.

داستان و افسانه های متعددی درباره این مورد از مکان های ناشناخته ایران شنیده می شوند؛ از جمله اینکه مردم می گویند مارپیچی از راهروهای اسرارآمیز در زیر این قلعه موجود هستند و سه تونل که تا کوه های پشت آن امتداد می یابند. بارزترین ویژگی این قلعه، خاصیت آب زایی زمینهای اطراف و درون قلعه است؛ بطوریکه با کندن کمتر از 5 متر به آب می رسید. حتی، حوضچه ای که در محوطه قلعه بچشم می خورد، تنها 1.5 متر عمق دارد و همواره پر از آب است. وجود برکه برای برطرف تشنگی و دسته درختهای انار موجود در محوطه این قلعه، ماجراجویان را وسوسه می نماید که یک شب را در زیر آسمان پرستاره این منطقه و در نزدیکی این قلعه فراموش شده بگذرانند.

بیشتر بخوانیدمعرفی قلعه کرشاهی اصفهان، قلعه ای معروف به قلعه دزدها

فیلبند در بابل

روستای فیلبند یکی دیگر از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران محسوب می گردد که بسیاری از ما از وجودش آگاهی نداریم. این روستا که در فاصله کمی از پایتخت واقع شده، فوق العاده زیباست؛ آنچنان که گویی از داستانهای افسانه ای بیرون آمده است. طبیعت بکر این روستا و این حقیقت که به بازدیدنمایندگان احساس شناور بودن روی ابرها را می دهد، حقیقتا خارق العاده بوده و شهرت کمی که این روستا در استان مازندران کسب نموده را مدیون همین ویژگی هاست.

در بازدید از این روستای زیبا، حقیقتا هر لحظه آن را مقدس می شمارید و از هر دقیقه آن لذت می برید. مرغها و جوجه ها آزادانه در روستا به گردش مشغولند و مردم خوش و بی خیال روستا با آرامش در حال اجرا کارهای روزانه هستند و همه اینها در حالی اتفاق می افتد که در بالشی از ابرهای سفید فرو رفته اند. تپه های روستای فیلبند مملو از دشتهای سرسبز بوده و کلبه های کوچک و گوسفندان بازیگوش در سرتاسر آن دیده می شوند. فیلبند روستایی چهار فصل است بطوریکه در فاصله چند ساعت، می توانید هم شاهد بارش باران و تگرگ باشید و هم وزش باد، آفتاب گرم و تماشای رنگین کمان را تجربه کنید. گذراندن یک آخر هفته در این مورد از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران باعث می گردد ذهنتان آرام گیرد و از استرس زندگی شهری فاصله بگیرید.

بیشتر بخوانیدروستای فیلبند و جاذبه های گردشگری فیلبند که خوب است بشناسید!

پامنار در دزفول

پامنار یک روستای سحرانگیز بوده که در دزفول واقع شده است. از آنجایی که این روستا در دامنه کوههای زاگرس و بین سد دز و سد کرخه قرار گرفته، آب این دو رود باعث شده است تا از طبیعتی سرسبز و زیبا برخوردار باشد. جزیره های بسیار کوچک و سرسبز و حیات وحش فوق العاده با آبهای شفاف دریاچه ای که توسط سد دز شکل گرفته، بازدید نمایندگان را متقاعد می نمایند که خود را در این بهشت رویایی که آن را بهشت گمشده جنوب ایران می نامند، غرق نمایند.

روستای پامنار یکی دیگر از مکان های ناشناخته ایران بوده که با ویژگی های خارق العاده خود گردشگران را به سوی خود جذب می نماید. با سفر به روستای پامنار از سکوت مطلق شبانه آن لذت ببرید و به ستارگان شب چشم بدوزید. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، از تماشای فرش بی نظیری از گلهای خشخاش که اطراف دریاچه را پوشانیده اند و منظره روستا را خیره نماینده تر از پیش ساخته اند، شگفت زده خواهید شد.

تالاب شادگان در شادگان

تالاب شادگان که در استان خوزستان واقع شده، نقطه ناشناخته یا کمتر شناخته شده دیگری است که قطعا در فهرست این نوشتار جای مهمی را به خود اختصاص می دهد. این تالاب بین المللی یکی از تالابهای عظیم ایران بوده و تنوع جغرافیایی و فرهنگی سرزمین ایران را به شکلی عالی به نمایش می گذارد. کوچه پس کوچه های روستای سراخیه در میان آب هستند و به همین دلیل، آن را ونیز ایران نیز می نامند؛ هر چند که تنها در وجود آب با شهر ونیز شباهت دارد.

ساکنان عرب زبان این منطقه درآمد زندگی خود را به وسیله فراوری محصولات گوشتی و لبنی کسب می نمایند و صنعت گردشگری نقش کمتری در کسب درآمد آنها دارد. در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور و انواع مختلف پرندگان زیست می نمایند. وقتی در این تالاب در حال لذت بردن از قایق سواری هستید، حس آرامش و سکوت با صدای غازهای مهاجر یا صدای برخورد گاومیش ها با آب شکسته می گردد. خانه های موجود در این مورد از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران، بسیار خاص و زیبا بوده و سقفهای گرد آنها بطور کل از نی ساخته شده اند.

بیشتر بخوانیدتالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش شادگان

تنگ رغز در داراب

تنگ رغز در استان فارس با آبشار و استخرهای طبیعی بیشمار یکی از خیره نماینده ترین نقاط سرزمین ایران است. این دره که عروس دره های آبی ایران نامیده می گردد و زیباترین تنگه آبی در دل طبیعتی بکر و دلنواز در میان رشته کوه های زاگرس است، تقریبا ناشناخته بوده و می توان آن را در فهرست مکان های ناشناخته ایران قرار داد. رغز به معنای راه بکر و لغزنده بوده و تنگ رودخیز یکی از نامهای دیگری است که مردم محلی به این دره چشم نواز داده اند.

تنگ رغز در حقیقت در میان ارتفاعات واقع شده است و مجموعه ای از دره هاست که حوضچه های آب در آن مخفی شده اند؛ مکانی که بدلیل سختی جهت و امکان دسترسی، تا همین چند سال پیش تقریبا ناشناخته باقی مانده بود. این دره پر از چشمه و حوضچه های فراوان با ماهی های نترس است؛ ماهی هایی که حتی نزدیک شدن به آنها نیز نمی تواند فراریشان دهد. دره نوردی در رغز با آبشارهای بسیار مرتفع آن که طول بلندترین آنها 65 متر است، به لوازم و تجهیزات فنی و کمی تجربه احتیاج دارد. اما، حتی اگر بدون تجهیزات وارد تنگ رغز شوید یا در حوضچه های آن شیرجه بزنید، می توانید مطمئن باشید که این دره شما را ناامید نمی نماید و اوقات خوشایندی را برایتان فراهم می سازد.

بیشتر بخوانیدتنگه رغز داراب | عروس دره های ایران

جنگل دالخانی در رامسر

جنگل دالخانی یکی از جنگلهای کوهستانی نزدیک به رامسر و یکی از بکرترین جنگل های ایران است که آن را با عنوان دالان بهشت نیز می شناسند. در میانه فصل تابستان، دمای هوا در سواحل دریاچه خزر به دمای گرم و شرجی 35 درجه سانتیگراد می رسد؛ اما اگر سری به جنگل دالخانی بزنید، این دما تا 18 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. درختان و پیچ های جاده جنگل دالخانی دالانهای سبز خیره نماینده ای را ایجاد نموده اند که باعث شده است لقب دالان بهشت کاملا مناسب این جاذبه گردشگری کمتر شناخته شده باشد.

این جنگل از زیباترین و چشم نوازترین جاده های جنگلی ایران بشمار می رود. در میان درختان سرسبز و مه غلیظی که بیشتر اوقات این درختان را می پوشاند، از آنجایی که هوا ناگهان سبک و قابل تنفس می گردد، اکسیژن خالص ریه های شما را پر می نماید. گاوها از خیابان عبور می نمایند یا در کنار اتومبیلها در جاده می دوند تا به قله موجود در این جنگل که روستاییان در آن به فروش ماست محلی تازه، نان داغ، عسل خالص و سبزیجات مشغول هستند، برسند. اگر از سمت دیگر کوه پایین بیایید، خانه هایی زیبا با سقفهای رنگی که در شیب کوه و در دره شهر بعدی قرار گرفته اند، نظر شما را جلب می نمایند.

بیشتر بخوانیدجنگل دالخانی رامسر | دالان پیچ درپیچ بهشت

دره کال جنی در طبس

کال جنی دره ای بسیار قدیمی در شهر طبس بوده که بر اثر گذر جریان آب سیلابها و فرسایش در طول قرنهای متمادی شکل گفته است. این دره که نزد مردم محلی با نام دره جن ها شناخته می گردد، نقطه ای زیبا و خارق العاده و در عین حال ترسناک است. دیواره های این دره آنچنان بلند و به هم نزدیک هستند که وقتی در میان آنها قدم می زنید، نمی توانید آسمان را ببینید و صداهای ترسناک و رعب آوری که در هنگام شب در این دره به گوش می رسند، به اسرارآمیزتر شدن آن می افزایند.

از آنجایی که مردم عقیده دارند ارواح و اجنه در این مورد از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران زندگی و رفت و آمد می نمایند، اغلب به بازدیدنمایندگان هشدار می دهند که قدم به درون این دره نگذارند. کال جنی از نقاط ناشناخته یا کمتر شناخته شده سرزمینمان بشمار می رود و در عین حال، از ترسناک ترین نقاط ایران نیز هست. بنابراین، بازدید از آن تاثیر بسیار عظیم و فوق العاده ای بر گردشگران دارد.

دره هفت غار در نیشابور

دره هفت غار در شمال غربی شهر نیشابور واقع شده و از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران بشمار می رود. این شگفتی خارق العاده طبیعی از خاک رس تشکیل شده و رنگ سرخ این خاک از ویژگی های خاص و منحصر بفرد آن محسوب می گردد. این منطقه آب و هوای بسیار خنکی دارد که باعث شده تا به یکی از محبوب ترین نقاط ییلاقی تبدیل گردد. بویژه در فصل تابستان، مردم به این دره سفر می نمایند تا از آب و هوای خوب و خنک آن لذت ببرند.

همانطور که از نام این مورد از مکان های ناشناخته ایران پیداست، بازدیدنمایندگان می بایست قبل از رسیدن به چشمه طبیعی این دره از هفت غار عبور نمایند. شاعر عظیم ایرانی، عطار نیشابوری در یکی از شهرهای مشهور خود هر کدام از هفت مرحله معنویت را به عنوان یک دره در نظر گرفت. نکته بسیار جالب این است که این دره در زادگاه همین شاعر واقع شده است.

دریاچه ارواح در نوشهر

دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز در نزدیکی شهر نوشهر در استان مازندران قرار گرفته است. نام این دریاچه به تنهایی باعث افتادن ترس در دل هر گردشگری می گردد. این دریاچه مملو از درختان مرده ای است که از زیر آب بیرون آمده اند و در ترکیب با مهی که اغلب اطراف دریاچه را می پوشاند و صدای جانوران وحشی که در آن می پیچد، فضایی بسیار عجیب و ترسناک را بوجود آورده اند. همین ویژگی ها باعث شده تا مردمی که در گذشته های دور در این منطقه زندگی می کردند، این مورد از مکان های ناشناخته ایران را با عنوان دریاچه ارواح بشناسند. دریاچه ارواح نوشهر یکی از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران بوده که اغلب نادیده گرفته می گردد اما، قطعا ارزش بازدید کردن را دارد.

آبشار لوه در گالیکش

در سرزمین ما ایران، آبشارهای بیشماری وجود دارند که همگی زیبا و خیره نماینده هستند. به هر گوشه کشور که سفر کنید، با یک یا چند آبشار تماشایی روبرو می شوید. اما آبشاری که به نظر می رسد ناشناخته مانده یا کمتر از نمونه های مشابهش شناخته شده است، آبشار لوه نام دارد و در پارک ملی گلستان واقع شده است. در استان گلستان که بدلیل وجود آبشارهای زیبا و خیره نماینده و چشمه های فراوان، سرزمین آبشاران ایران نامیده می گردد، آبشارهای کوچک و عظیمی وجود دارند که آبشار لوه گل سرسبد آنها بشمار می رود.

این مورد از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران در دل جنگل انبوهی ممو از درختان افرا و توسکا قرار گرفته است. از آنجایی که گردشگران و بازدیدنمایندگان این منطقه خود را در میان درختان عظیم و سرسبز و صخره های پوشیده شده از خزه سبز رنگ می بینند و چیزی جز صدای دلنواز و آرامش بخش جریان آب را نمی شنوند، منطقه اطراف آبشار لوه را نقطه ای بسیار ایده آل برای انجام مدیتیشن و کسب آرامش می دانند. شما می توانید ضمن بازدید از آبشار لوه، پیاده روی در جنگل های هیرکانی را نیز تجربه کنید و از سفر آرامش بخش خود لذت ببرید.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از جاذبه های توریستی کمتر شناخته شده ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید