کاربری کشاورزی زمینهای فلاورجان سدی در برابر سرمایه گذاران بخش گردشگری است

به گزارش وبلاگ کارسیس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کاربری کشاورزی زمینهای فلاورجان سدی در برابر سرمایه گذاران بخش گردشگری است.

کاربری کشاورزی زمینهای فلاورجان سدی در برابر سرمایه گذاران بخش گردشگری است

حافظ کریمیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان فلاورجان اظهار کرد: تا به امروز 504 اثر تاریخی در شهرستان فلاورجان شناسایی شده که از این تعداد 33 اثر به ثبت ملی رسیده است. 25 اثر تاریخی تا به امروز بازسازی شده و در حال حاضر 20 بنا نیز احتیاج به بازسازی دارد. باید توجه کنیم که بازسازی بناهای تاریخی یک کار مستمر است و اینگونه نیست که اگر امروز یک بنا را بازسازی کنیم تا چند سال این بنا احتیاج به بازسازی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: برای بازسازی آثار تاریخی شهرستان فلاورجان حدود 25 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است. برای مثال قلعه ای داریم که یک هکتار وسعت دارد و بطور میانه برای بازسازی هر بنای تاریخی احتیاج به یک میلیارد تومان اعتبار است. بناهای شاخص تاریخی فلاورجان بقعه پیر بکران، مسجد جامع اشترجان، پلهای تاریخی، کبوترخانه ها، حمام ها، قلعه وزیرآباد و خانه مؤیدی زفره را شامل می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان فلاورجان گفت: بقعه پیربکران که بیش از 800 سال قدمت دارد بیشترین جذب جهانگرد را به خود اختصاص داده و در سال 1310 به ثبت ملی رسیده است. بعلاوه مسجد جامع اشترجان و کبوترخانه ها در طول سال پذیرای جهانگردان زیادی هستند. در ایام نوروز روزانه نزدیک به 8 هزار نفر از جاذبه های جهانگردی فلاورجان بازدید می نمایند.

کریمیان توضیح داد: در بخش صنایع دستی نزدیک به 500 هنرمند فعال داریم که در 30 رشته کار می نمایند. بعلاوه 35 کارگاه داریم که در رشته های سفال، سرامیک، میناکاری، معرق و نگارگری فعالیت دارند و هنرمندان شاخصی در هر کدام از این رشته ها فعال هستند.

وی ادامه داد: سعی کردیم پروانه های کسب و کار هنرمندان صنایع دستی را بدون هیچ سختگیری صادر کنیم. بخشی از این افراد از بیمه هنرمندان استفاده می نمایند و بخش قابل توجهی از آنان از تسهیلات قرض الحسنه که در قالب مشاغل خانگی بوده استفاده نموده اند. بیشتر هنرمندان فلاورجان در رشته میناکاری فعالیت دارند و در رشته های سفال و سرامیک نیز هنرمندان زیادی داریم. تنورسازی با گل در سطح ملی به وسیله اساتید برجسته فلاورجان آموزش داده می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی شهرستان فلاورجان با بیان اینکه هنوز هتل و مهمانپذیری در این شهرستان وجود ندارد، گفت: سال جاری قرار است دو اقامتگاه بومگردی را افتتاح کنیم و در کل از نظر اقامتی و داشتن زیرساخت های جهانگردی ضعیف هستیم. البته اردوگاه شهید بهشتی ظرفیت اقامتی بالایی دارد، اما به هیچ وجه جوابگوی احتیاجها نیست. تا به امروز مجوز تأسیس 11 خانه بومگردی را صادر کردیم که به مرور فرایند افتتاح این خانه ها از شهریور شروع می گردد.

کریمیان اضافه کرد: چون 90 درصد زمین های موجود در شهرستان فلاورجان کشاورزی و از نوع مرغوب هستند تغییر کاربری این زمین ها به منظور ایجاد زیرساخت های جهانگردی به وسیله بخش خصوصی و سرمایه گذاران با مشکل جدی روبرو می گردد. فعلا با این مشکل به وسیله تأسیس اقامتگاه های سنتی کنار آمده ایم. با توجه به ظرفیت های طبیعت گردی که شهرستان دارد مجموعه اقامتی و تفریحی را تا دو سال آینده با مساحت 5 هکتار به بهره برداری می رسانیم.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم اندازه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی فلاورجان در قسمت جهانگردی را با شهرستان هایی مانند کاشان و نطنز مقایسه کنیم متوجه می شویم که خیلی عقب هستیم که یکی از دلایل آن دیر تأسیس شدن اداره میراث فرهنگی در این شهرستان است. البته تحرک خوبی برای فعال کردن بخش خصوصی شده، بطوریکه مجوز تأسیس 11 خانه بومگردی را صادر نموده ایم و واحدهای بین راهی نیز فعال شده اند.

منبع: همگردی

به "کاربری کشاورزی زمینهای فلاورجان سدی در برابر سرمایه گذاران بخش گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربری کشاورزی زمینهای فلاورجان سدی در برابر سرمایه گذاران بخش گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید