چه عواملی باعث می شود یک مکان به مقصدی گردشگری تبدیل شود؟ ، برخی از جاذبه های گردشگری بیش از حد معروف هستند
به گزارش وبلاگ کارسیس، نتایج تحقیقات نشان می دهد یک مکان باید مشخصات خاصی داشته باشد تا به جاذبه ای توریستی بدل شود؛ عواملی مثل جاذبه های دیدنی، غذاهای متنوع، بهبود زیرساخت ها و برخورداری از مناظر جالب از دلایل مشهور شدن نقاط گردشگری در دنیاست.
اعتمادآنلاین مژده اصغرزاده: سفر کردن در جهانی مدرن امروز بسیار آسان تر از گذشته شده است. کارشناسان تخمین زده اند که در سال 2018 حدود 1.4 میلیارد گردشگر به نقاط مختلف جهان سفر کرده اند که این میزان در 10 سال اخیر 50 درصد افزایش یافته است؛ اما این آمار در همه جای جهان یکسان نیست؛ مثلاً بیش از نیمی از این گردشگران به اروپا سفر کرده اند در حالی که فقط یک دهم از این تعداد به آفریقا و خاورمیانه رفته اند.
به گزارش world atlas، اکنون می خواهیم بدانیم چه چیزهایی باعث می شود یک مکان در جهان شهرت یابد؟ چرا گردشگران به نقاط خاصی از جهان بیشتر سفر می کنند؟ مطالعات نشان داده عوامل گوناگونی باعث مشهور شدن مقاصد گردشگری می شود. ما در زیر این عوامل را برمی شمریم:
جاذبه های دیدنی
برج ایفل، تاج محل و مجسمه آزادی مثال هایی از جاذبه های دیدنی موجود در جهان هستند. ممکن است برخی از گردشگران تنها به نیت دیدن این مکان ها بار سفر ببندند. هرچه تعداد این جاذبه های گردشگری بیشتر باشد، شمار گردشگران نیز بیشتر خواهد بود. جاذبه های گردشگری هرچه باشد، از یادبودها تا موزه ها، گردشگران بیشتر ساعات روز را صرف دیدن این مکان ها می کنند.
غذا
مزه کردن غذاهای کشورهای مختلف یکی از بهترین راه ها برای آشنایی با فرهنگ آن کشور است. گردشگری غذا یکی از انواع سفر در سال های اخیر بوده و اغلب انگیزه خوبی برای تشویق گردشگران به انتخاب مکانی خاص به شمار می رفته است. گردشگران حتی می توانند تورهای مرتبط با غذا را رزرو کنند و از میل کردن خوراک های گوناگون مناطق مختلف جهان لذت ببرند.
زیرساخت ها
برای اینکه مکانی به یک مقصد گردشگری تبدیل شود باید زیرساخت های مناسبی برای آن مکان فراهم کرد تا گردشگران بتوانند به راحتی به آنجا سفر کنند. این زیرساخت ها دربرگیرنده حمل ونقل، امکانات و دسترسی به ابزارهای ساده ای چون اینترنت، آب آشامیدنی و برق است. هرچه این زیرساخت ها مدرن تر باشند، گردشگران احساس بهتری خواهند داشت.
مناظر جالب
منظره هایی چون کوه، ساحل یا حتی چشم اندازهای شهری از عواملی است که گردشگر را به سوی منطقه ای خاص می کشاند. تعداد گردشگران در مناطقی که مناظر زیبایی دارند بسیار بیشتر از سایر مکان هاست. طبیعتاً، مناطقی که از چشم اندازها و مناظر خود به خوبی مراقبت نمی کنند گردشگران کمی دارند و حتی اگر کسی به آن مکان ها سفر کند، از کیفیت نگهداری شهر راضی نخواهد بود و شاید تصمیم بگیرد به نقطه دیگری سفر کند.
برندسازی
بسیاری از مناطق گردشگری برای جذب مسافر دست به برندسازی می زنند تا به این شیوه بتوانند با دیگر مکان های جهان رقابت و گردشگران را جذب کنند. ممکن است برخی از مسافران از طریق تبلیغات آنلاین یا فضای مجازی اطلاعاتی به دست آورند و به آن نقطه از جهان سفر کنند. برندسازی و تبلیغات راه آسانی است تا گردشگران قانع شوند به مکانی دیدنی بروند. احتمال دارد که اگر برای مکانی تبلیغ نشود، تعداد مسافران آن به شدت کاهش پیدا کند.
آیا برخی از مقاصد گردشگری بیش از حد معروف اند؟
کارشناسان عقیده دارند برخی از نقاط دیدنی جهان به دلیل دسترسی آسان و شهرت در فضای مجازی بیش از حد معروف شده اند. تعداد گردشگران در برخی مناطق آن قدر زیاد است که از کنترل خارج شده و این نتیجه گردشگری بیش از حد یا overtourism است؛ مثلاً موزه لوور یا قله اورست در سال های اخیر این مشکل را پیدا کرده اند که تعداد مسافران شان بیش از حد ممکن است. این تجمعات عواقبی مثل آلودگی، تخریب محیط زیست و بالا رفتن قیمت اجناس برای مردم محلی در پی خواهد داشت.
برخی از شهرها مثل بارسلون و رم محدودیت هایی برای اتوبوس های گشتی و املاک استیجاری قائل شده اند تا با این معضل مقابله کنند؛ اما هنوز برای اینکه بگوییم این محدودیت ها چه تاثیری بر جای می گذارد زود است.
منبع: چمدان